AquaSonic

AquaSonic

Godsbanen
5. – 10. marts 2020

Når lydbølgerne rejser gennem vandets materialitet, skaber performerne en fortryllende atmosfære, som minder om en melankolsk grammofon, der aldrig stopper med at spille på et længe glemt skibsvrag et sted på havets bund.

Af: Carl Emil Zacho Böye

Kunstnerkollektivet Between Music har gennem et helt årti kreeret koncerten AquaSonic, der efter mange års verdensturné nu er skvulpet tilbage til Danmark. Between Music fjerner den trygge jordforbindelse, og i en times tid synker publikum med ned i det dybe blå. AquaSonic er en undervandskoncert. Fem musikere spiller og synger nedsunket i fem mandsstore akvarier, og med vandet som kerneelement er AquaSonic en stor oplevelse - både som koncert og som visuel performance.

Åbne Scene på Godsbanen er henlagt i komplet mørke. Publikum tager plads i salen, mens skvulp og bølgende konturer anes foran stolerækkerne. Et sagte lys rammer et fuldstændigt oversvømmet scenegulv. Midt på scenen kommer et akvarium til syne, og indeni sidder der gudhjælpemig en violinist.

Inden jeg skal ind og se AquaSonic, har jeg mine bekymringer. Undervandskoncert - hvorfor? Er det nu bare fordi, at musikken ikke kan være nok i sig selv, uden at den absolut skal pakkes ind i spændende, nye koncepter? Jeg frygter, at vandet vil reducere musikken og især vokalen til fjollede lydeffekter, der kunne lugte lidt af infantil badekarsråberi. Men jeg bliver heldigvis klogere.

Violinisten spiller koncerten i gang, og det hele giver mening. Lyden af den sprøde violin bliver pludselig accentueret på en særlig måde gennem det rungende og genstridige vand. Violinisten akkompagneres kort efter af to sangerinder og to perkussionister. Når lydbølgerne rejser gennem vandets materialitet, skaber performerne en fortryllende atmosfære, som minder om en melankolsk grammofon, der aldrig stoppede med at spille på et længe glemt skibsvrag et sted på havets bund.

Under koncerten kan jeg ikke undgå at blive imponeret over musikernes timing og feeling med hinanden. På trods af at de er nedsunket i adskilte akvarier, lykkes det de to perkussionister at præsentere mig for en aldeles tight og fortryllende lyd, der sender tankerne hen imod en Fever Ray’sk undervands-Safri Duo - og dette er bestemt ment som en kompliment. Endnu mere imponerende finder jeg de to sangerinder, sopran og alt, der finder hinanden smukt i harmonier på tværs af scenen gennem glas og tusindvis af liter vand.

På billedesiden af AquaSonic virker undervandskonceptet også enormt stærkt. Portrætteringen af kunstnerne gennem akvarier transformerer dem til artefakter eller antikvare fortidslevn. Dog bliver jeg hele tiden mindet om kunstnernes menneskelighed, når de sporadisk bryder fortryllelsen, søger op til overfladen og gisper efter vejret. Dette skaber sådan et fint billede af kunstnernes skrøbelighed gennem deres menneskelige begrænsninger.

Hvis jeg skal nævne et enkelt kritikpunkt ved AquaSonic, må det være, at det ikke helt lykkes at binde værket sammen sonisk og visuelt. Musikken har gennem vandet sine enormt smukke kvaliteter men også sine begrænsninger. Det bliver en anelse ensidigt til tider. Undervandsinstrumenterne har begrænsede muligheder for nuancering, og på trods af en fantastisk visuel finale ærgrer jeg mig over, at billedesiden ikke er mere til stede under resten af koncerten.

Med det sagt er AquaSonic en koncert, jeg er dybt taknemmelig for at have oplevet. Selvom jeg går ind til koncerten med en vis mængde skepsis, bliver jeg faktisk vældig rørt af Between Musics undervandsunivers, og jeg vil bestemt anbefale dig at skynde dig ned til århusianske Godsbanen, inden AquaSonic svømmer videre i verdens oceaner.

AquaSonic spiller kun et par dage endnu på Godsbanen. Hvis du når forestillingen her, kan du som studerende eller under 25 år opleve AquaSonic for 120 kroner. Ellers koster en normal billet 280 kroner.