50 FARLIGE TING (ALLE BØRN BØR PRØVE)

50 FARLIGE TING (ALLE BØRN BØR PRØVE)

Snorreloftet, Folketeatret
8. – 29. marts 2020

Forestillingen repræsenterer lidt af det samme, som børne tv-helten Onkel Reje gør det; noget skævt og regelbrydende, som en modpol til alt det velopdragne. Dog uden sammenligning i øvrigt.

Af: Trine Berg Balle

Har du nogensinde slikket på et 9 volts batteri? Eller prøvet at lime fingrene sammen med superlim? Hvis ikke, så har du chancen nu. Som titlen antyder, så handler 50 farlige ting (som alle børn bør prøve) om at teste alle de farefulde ting, som mange børn nok drømmer om at prøve, men som de fleste er blevet advaret imod. Forestillingen er baseret på bogen af samme navn, skrevet af de amerikanske forfattere Julie Spielger og Gever Tulley, men er nu faldet i hænderne på Live Art Danmark med skuespillerne Daniel Norback og Henrik Vestergaard i front. I løbet af de ca. 40 min. som forestillingen varer, lader de børnene afprøve alle de ting, de normalt ikke må, og undersøger, hvad det egentlig vil sige, at noget er farligt. Men er de 50 ting nu også så farlige igen?

50 farlige ting (alle børn bør prøve) er for de 5-11-årige.

Alles øjne er stift rettet mod Daniel Norback. Han sidder på hug på den lille scene, omringet af afspærringsstolper med rødt-hvidt bånd imellem. På hovedet har han en hjelm med en gryde ovenpå. Forestillingen er gået i gang, men ingen siger noget. Rummet er helt stille, selv børnene ser ud til at holde vejret. Sådan sidder vi lidt. Så begynder det at poppe fra gryden. Små majskerner springer i øst og vest udover grydekanten; nogle bliver til popcorn, andre forbliver kerner. Første eksperiment: at poppe popcorn uden låg! Børnene begynder at grine, og så er vi ellers i gang.

50 farlige ting når ikke omkring alle bogens 50 eksperimenter. Nok nærmere 10-12 stykker. Bl.a vover vi os ud i at slikke på et batteri, nogle prøver at slukke en ildebrand og en får lov til at teste, hvor meget luft, man kan fylde på en oppustelig ko, før den springer. Norback og Vestergaard formår i den grad at interagere med børnene og holde deres opmærksomhed. De taler lige i øjenhøjde, stiller gode spørgsmål og formidler deres viden på en måde, så der både er noget at grine af for små og store. Dialogen er pædagogisk og ping-pong-agtig og den glider nemt imellem dem, mens de skiftes til at udføre forsøgene. Indimellem refererer de til forskellige performancekunstnere, som i sagens natur vel også er en slags fareforskere. Yoko Onos udforskning af tændte tændstikker, Kirsten Justesens leg med krop og kulde, og Sophie Duponts performance, hvori hun bogstaveligt talt graver sin egen grav, er bare nogle af de grænsesøgende værker, de hiver ind. Velvalgte og interessante eksempler, der bygger bro mellem naturvidenskaben og kunstverden, og løfter forestillingen op fra ren opvisning i sjove forsøg.

I en verden, der (mere end nogensinde netop nu!) er præget af forbud og regler, virker præmissen for 50 farlige ting tiltrængt. Børnene stråler over hele linjen og nyder tilsyneladende at prøve grænser af. På den måde kommer forestillingen til at repræsentere lidt af det samme, som børne tv-helten Onkel Reje gør det; noget skævt og regelbrydende, som en modpol til alt det velopdragne. Dog uden sammenligning i øvrigt, da Norback og Vestergaard som sådan ikke spiller en rolle eller på anden vis gakker ud, men mere fungerer som hyggelige formidlere.

Derfor må jeg også hejse et forsigtigt spørgsmålstegn ved wow-effekten og den egentlige grad af farlighed ved de udvalgte eksperimenter. Jeg savner, at forsøgene bliver bare en anelse mere vovede eller efterhånden stiger i sværhedsgrad. Alle skal selvfølgelig kunne være med, også børnene i 5-års alderen, men jeg mangler lidt mere spænding end den, der findes i faren ved at tænde en tændstik og holde på den, til den går ud. Derfor kan forestillingens målgruppe også tages op til diskussion. Er aldersspændet fra 5-11 år for stort? Der er givetvis stor forskel på, hvad en 5-årig og en på 11 år, synes er farligt, og tempo og spændingsniveauet synes derfor at lide under hensynet til de mindste.

På trods af dette, tror jeg ikke, man kan forlade Snorreloftet i andet end opløftet stemning. 50 farlige ting (alle børn bør prøve) er en opmuntrende børneforestilling og en passende søndag-formiddag-beskæftigelse, som det var i mit tilfælde. Showets 40 min. svarer fint til den mængde tid, som de mindste børn tilsyneladende kan koncentrere sig i. Selv kunne jeg sagtens have snuppet 20 minutters farligheder mere - så jeg hepper på en udvidet voksenversion!

Er du studerende, koster en billet 80 kr., og er du under 25 år, koster den bare 60 kr. Men skynd dig at bestil, for mange af spilledagene er allerede udsolgt.