ET KRAM UDEN HANDSKER

ET KRAM UDEN HANDSKER

Teater Republique

Hun har med ét min fulde opmærksomhed, da Sandras følelser og tanker virker genkendelige, fordi hun blotlægger både min og sin egen desperation efter et kram uden handsker.

Af: Thomas Florin

Har coronakrisen også fået dig til at prøve alle mulige nye ting? Som at sylte, bage eller pierce dig selv i navlen? Et kram uden handsker er en del af coronamonologerne fra Teater Republique, der består af korte, nyskrevne monologer, som er fortolket og indspillet af en række skuespillere i deres eget hjem.

Et kram uden handsker er fremført af Lise Baastrup, der spiller den kække og længselsfulde Sandra, og den er skrevet af Jenny Lund Madsen. Sandra er normalt ikke typen, men hun vil webdate som sin helt nye ting - hvorfor ikke også prøve at finde lidt ”love” i den her coronatid. Webdatingen indebærer det uoverskuelige arbejde med at filme en præsentationsvideo af sig selv, hvilket udfordrer Sandra til det yderste.

Et kram uden handsker både skærer mig i hjertet og gør mine lattermuskler ømme. Jeg har mest af alt lyst til at give Sandra et kram efter de syv minutter, som monologen varer. Det ene forsøg efter det andet mislykkes, når Sandra vil præsentere sig fra sin bedste side i præsentationsvideoen. Det fungerer overhovedet ikke for hende, selvom hun bogstavelig talt skifter til en mere sofistikeret udgave af sig selv i de mange forsøg.

Lise Baastrup fremfører Sandra helt fænomenalt, og man tænker hele tiden, hvordan hun mon kan holde masken, når man selv er ved at bryde ud i latter. Hun er et perfekt match til denne monolog, for hun mestrer at være sjov på sin helt egen Lise Baastrup-måde, som vi kender fra roller som Hjørdis i tv-serien Rita eller Henry i miniserien Løbeklubben.

Det er både morsomt og trist at se, hvordan Sandra forsøg efter forsøg kommer frem til sin hudløst ærlige erkendelse af desperationen efter nærvær. Hun har med ét min fulde opmærksomhed, da Sandras følelser og tanker føles genkendelige, fordi hun blotlægger både min og sin egen desperation efter et kram uden handsker.

Forestillingen kan findes på Østerbro Teaters hjemmeside og på Teater Republiques YouTube og Facebookside.