BECOMING BIRD

BECOMING BIRD

Sort/Hvid

24. – 27. november 2021

Med både audiowalk og den rituelle pagt rammer forestillingen en øm nerve og demonstrerer, at kunsten kan være langt mere end bare et tilflugtssted fra en fucked up verden. Kunsten kan og bør være et decideret konfrontationsfelt, hvor alle overflødige lag bliver skrællet af, så det eneste, som står tilbage, er, hvad det vil sige at være til.

Af: Mikkel Lund

Becoming Bird er det syvende og sidste værk i Sort/Hvids åbningsprogram som musikdramatisk scene i 2021-24 udnævnt af Statens Kunstfond. Det bedste til sidst, som man siger. Becoming Bird er udviklet i samarbejde med kunstnerkollektivet Mycelium og handler om, hvordan vi som mennesker kan genforene os med den natur, vi er blevet så fremmedgjorte overfor. Under coronakrisens stilhed begyndte vi nemlig at høre fuglene synge igen, og ifølge Mycelium er det på tide, at vi som mennesker begynder at tænke over, hvor meget støj og ødelæggelse vi tilfører verden.

Den første del af Becoming Bird byder på en audiowalk rundt i Kødbyen. Foran døren til Sort/Hvid samler publikum sig, hvorefter hvidklædte mennesker med fuglemasker pludselig dukker op. Elegant vifter de os efter dem, og med hver vores sæt høretelefoner plantet i ørerne vandrer publikum nu afsted rundt i Kødbyen. Det støvdrypper så småt, men det gør bare stemningen bedre. I høretelefonerne beder en rolig stemme mig om at kigge mig omkring, at se hinsides. Hinsides den larm, mennesket skaber i verden, som jeg selv er en del af. Det ville ikke være en overdrivelse at sige, at stemmen fuldstændig hypnotiserer mig. Jeg føler mig lænket til en sten, der trækker mig ned i et tankedyb. Hernede tvinger Becoming Bird mig til at overveje, hvad verden faktisk består af.

Vores verden består af renlighed. Det har coronakrisen især sat en tyk streg under. Stemmen fortæller mig, hvordan Kødbyen er symptomatisk for dette fænomen. Siden sin grundlæggelse er Kødbyen gået fra at være klam og blodig til det ypperste symbol på dansk kapitalisme. Kødbyen er ren; den er funktionel og under kontrol. Men den er også steril og kan ikke afføde noget nyt. I virkeligheden er Kødbyen et antikunstnerisk mekka, for kunst kan ikke leve under så ren en eksistens. Erotikken, overskridelsen, vanviddet – ingen af disse ting kan trives under afsprittede forhold, da de i deres natur er beskidte. Derfor lider de også under vores hvidvaskede kapitalverden. Det samme gør naturen. Slentrende bag fuglemenneskernes skikkelser er dette urene univers dybt forførende.

På Kødbyens gamle markedsplads danner vi en stor menneskering, hvor vi fra fuglenes hænder hver især skal trække et tilfældigt kort. Jeg trækker kortet ’Den genopstandne’, hvilket er ganske passende! For med den her vandretur genskaber fuglene mig i sandhed, de bringer mig tilbage fra de døde med et nyt syn på tilværelsen. Et syn de hamrer helt fast under det afsluttende ritual, som udgør den anden del af Becoming Bird. Efter de med deres fjerbefængte hænder har ledt publikum tilbage i varmen, byder de os ind bag et forhæng, hvor en nøgen mand sidder på knæ. Uden at sige for meget lader han sig langsomt få vinger som en fugl, indtil han helt er transformeret i en grum, men smuk metamorfose.

Becoming Bird træder helt over tærsklen med dette ritual, der markerer en nyslået pagt mellem naturen og mennesket. Jeg beundrer folk, der lider for det, de tror på, og det er ikke for lidt sagt, at Becoming Bird rækker helt ned i lidelsens afgrund. Med både audiowalk og den rituelle pagt rammer forestillingen en øm nerve og demonstrerer, at kunsten kan være langt mere end bare et tilflugtssted fra en fucked up verden. Kunsten kan og bør være et decideret konfrontationsfelt, hvor alle overflødige lag bliver skrællet af, så det eneste, som står tilbage, er, hvad det vil sige at være til. Kun ved at stille det spørgsmål kan vi som samfund ændre den måde, vi ønsker, verden er på. Men det kræver, at vi kan se hinsides os selv og forstå, at naturen er den sande evighed og altid vil være her, selv når vi som mennesker er væk.

Becoming Bird spiller kun frem til lørdag, og der er stadig billetter at få til en beskeden sum af 80 kroner, hvis du er under 25 år. Så det er bare om at smide, hvad du har i hænderne, og få købt en billet, før det er for sent.