Anmeldelse: ELF – The Musical

Spillested: Tivolis koncertsal
Spilleperiode: 23. november – 26. december 2017
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★

I 2003 udkom Will Ferrells film Elf, der er en historie om menneskebarnet, Brormand, der ved et tilfælde flyver med Julemanden til Grønland, hvor han vokser op omringet af små alfer, julemanden og hans elskværdige kone. Da Brormand fylder 30 år, går den grusomme sandhed dog op for ham – han hører ikke til på Grønland omringet af små alfer, han hører til sammen med menneskene. Til sin store overraskelse har Brormand dog en far, der ikke aner, at han eksisterer – før liiige om lidt. Filmen fra 2003 er nu omskrevet til en fortryllende musical i Tivolis rammer. New York er skiftet ud med København, og Empire State Building er skiftet ud med Axel Towers.
På sin færd efter faderen, Verner Holts, accept, støder alfen Brormand på falske julemænd, stressede butiksledere og sekretærer, ensomme sønner, gnavne forlæggere og smukke juleekspedienter, som han forelsker sig hovedkulds i.

I ELF – The Musical bliver julen for alvor sunget og fjollet ind. Der er skruet ekstra op på alle musical-knapperne og i et LED-oplyst lametta-univers, falder sneen ned fra loftet, mens ensemblet, bestående af både julemænd, alfer, juletræer og honningkagemænd, danser og synger i et ihærdigt forsøg på at sprøjte julestemningen direkte ind i årerne på os. og på sin vis lykkedes det dog også – til dels.

Der er ingen tvivl om, at der er lagt et kæmpe arbejde i at skabe musicalen om alfen Brormand. Scenen emmer af jul og glade dage, men det bliver dog en anelse tåkrummende og for ihærdigt. Den halvanden time lange første del bliver hurtig en langtrukken affære, hvor hele persongalleriet introduceres hastigt og en smule overfladisk. Det bliver først rigtigt sjovt længere inde i forestillingen, og man kunne med fordel have skåret dele af de indledende scener fra for at give en mere helstøbt oplevelse.

Det samme gælder desværre skuespilpræstationerne, der bliver en svingende fornøjelse. Selvom mange af karakterne fra historiens side er tarveligt endimensionelle, bliver der desværre heller ikke nødvendigvis spillet med særlig meget mere dybde eller troværdighed, og det er virkelig en skam, da selve humoren dermed også til tider bliver en kende overfladisk. Pelle Emil Hebsgaards præstation bør dog roses, for han leverer et imponerende bud på Brormand. Med en tilpas barnagtighed og naivitet passer Hebsgaard perfekt til det gakkede og energifyldte univers. Han er virkelig sjov og leverer det humoristiske med en fornem fornemmelse for timing og detalje.

Der er som sådan ikke nogen decideret finger at sætte på musik-delen, den er ganske glimrende, og det fremragende orkester fyrer op under den jazzede swing-musical. Det helt store hit er dog ikke at finde blandt de mere end 20 musicalnumre.
ELF – The Musical er overvejende en rigtig fin opsætning, der både er underholdende og sjov. Det platte og energiske univers, samt hoveddelen af de endeløse vittigheder, gør da også, at salen flere gange klukker af grin. Under den glitrende og glaserede show-overflade gemmer sig en ret finurlig forestilling.

… du trænger til et godt grin, en ordentlig omgang Pelle Emil Hebsgaard og lametta glitter i lange baner.

Er du under 25 år, kan du være heldig at finde billetter til 170 kr. – omend man dog bør ofre lidt ekstra for ikke at sidde allerbagerst ude i siden. Næste prisgruppe ligger på 240 kr.