Anmeldelse: H. C. hvem?

Spillested: Den Fynske Landsby
Spilleperiode: 1. juli – 30. august 2019.
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★★

H. C. hvem? er en interaktiv sommerforestilling, der tager dig med på en tur rundt i Den Fynske Landsbys gammeldags omgivelser. Det starter i en forgård, hvor en skuespiller i klassisk, omrejsende commedia dell’arte facon, vil forsøge at spille H. C. Andersens Den lille pige med svovlstikkerne. Han bliver dog forstyrret af Store Klaus, og må fare videre gennem landsbyen, hvor han og vi møder en række af de kendte karakterer fra H. C. Andersens eventyrunivers, og i de fleste tilfælde, så endda i en fin og frisk polering.

En absolut fornøjelse. Så kort kan det næsten siges. Allerede da jeg nærmer mig den første gård, og kan høre de tillokkende toner af folkemusik, kan jeg mærke, at det her bliver en ret god søndag. De to skuespillere får hurtigt arrangeret, at jeg får fuldstændig ret i den antagelse. Malte Joe Frid-Nielsen står ved sin lille trækvogn, hvorfra musikken spiller, og rekvisitter og kostumer er bunket op, mens der er hængt et fint, lille fortæppe op, så man kan se hvor scenen starter. Han hidkalder os, publikum, og giver et godt og ærligt forsøg på at spille et af H. C. Andersens klassiske eventyr for os.

Morten Kjær afbryder dog hurtigt vores behagelige gårdteater, og væver sig ind og ud gennem de forskellige karakterer, han med stor hast og fysikalitet bringer frem. Først er han Store Klaus, snart er han Mutter, der vil have en trutter fra Fatter, som ikke kan handle forkert. Det er hamrende sjovt, og den konstante vekslen mellem humor, indfølt teater og nærmest akrobatisk iver, sikrer os en forestilling der er underholdende for langt de fleste, uanset alder. Både børn og voksne virker glade og engagerede.

Det er en fantastisk måde at bruge Den Fynske Landsby på. De historiske bindingsværksgårde bliver virkelig organisk inkluderet i scenografien i H. C. hvem?, og det er voldsomt dynamisk og underholdende når soldaten fra Fyrtøjet pludselig dukker op fra et træ, eller en vis halvnøgen kejser forsøger at tale sin franske skrædder efter munden. Jeg håber, at dette er en teatertype, jeg får oplevet mange flere gange i fremtiden.

… du vil lave noget sjovt med din familie. Selv om det er en familieforestilling, så var jeg der uden ledsagere, og jeg havde et brag – så hvis man blot er nogle venner eller bare godt kan lide H. C. Andersen (eller Den Fynske Landsby), så går man ikke forgæves med et besøg for at opleve denne forestilling.

Du køber adgang til hele Den Fynske Landsby og ikke blot forestillingen. Prisen er 110 kroner for en voksen, 100 kroner hvis man er i en gruppe af 10 eller flere. Børn til og med 17 år kommer gratis ind.