Anmeldelse : Copenhagen Summer Dance

Spillested: Ofelia Plads
Spilleperiode: 9.- 11. august 2019
Anmeldt af: Anna Sharko

Copenhagen Summer Dance er en opvisning af forskellige koreografistykker, skabt af Dansk Danseteater og forskellige gæste-kompagnier. Det er en tilbagevendende sommerbegivenhed under åben himmel, hvor Dansk Danseteater inviterer publikum ud af teatrets mørke og byder på udendørs dans og sommerlige forfriskninger. Dansk Danseteaters kunstneriske leder, Pontus Lidberg, har i år inviteret solodanserne Ida Praetorius fra Den Kongelige Ballet og Ulrik Birkkjær fra San Fransisco Ballet, samt koreograferne Ioannis Mandafounis og Roy Assaf fra hhv. Grækenland og Israel til at skabe årets program for Copenhagen Summer Dance.

Det er ret så forfriskende, at hele forestillingen foregår udendørs og i de seneste år med udsigt til Københavns havn, Operaen og Amalienborg. Alene på grund af locationen, får man et indtryk af, at København er et sted, hvor kunst og underholdning hører hjemme. Det er ret specielt og gennemtænkt, at aftenforestillingen starter 20.30, så halvdelen af opførelsen bliver fremført i tiltagende mørke. Ser man forestillingen om aftenen, fornemmer man derfor hurtigt, at overgangen fra lys til mørke bliver en afgørende kulisse for forestillingens forløb.

Programmet for Copenhagen Summer Dance afspejler i år en kunstnerisk abstrakthed med vigtige budskaber. Den græske koreograf Ioannis Mandafounis leger bl.a. med udholdenhed og udmattelse i sin koreografi, “Make sure you have exhausted all that is communicated through stillness and silence”. Selv titlen er udmattende. Det er en teknisk hård og energisk koreografi, hvor Mandafounis udnytter hele scenen med både store spring og små trin i forskellige intensiteter. Publikum kan nemt fascineres af, hvor let og kontrolleret dans kan se ud, og hvor god en danser kan være til at skjule udmattelsen, den voldsomme vejrtrækning og smerten i musklerne.

Den æstetisk smukke del af programmet kommer til udtryk hos den kongelige solodanser, Ida Praetorius, og solodanser fra San Francisco Ballet Ulrik Birkkjær, i deres romantiske koreografi “Daybreak” af Lidberg. De to danske balletdansere er begge oplært på Den Kgl. Balletskole og er derfor skolet i de samme klassiske og danske balletteknikker. Derfor går kroppene og bevægelserne nærmest i symbiose med hinanden. Hvis man er stor fanatiker af den danske ballet, kan indslaget virke helt nostalgisk, fordi Ida og Ulrik i kraft af dem selv formår at symbolisere Den Danske Kongelige Ballet i den mest traditionelle og fineste form.

Det tredje og israelske indslag “The Hill” med tre mandlige dansere er til for at symbolisere seksdageskrigen i 1967. Med dansernes synkroni og kantede bevægelser skabes der billeder af soldater og kamp. Koreografien skifter senere retning og bliver legende og komisk, hvor danserne gør grin med korrektheden. Dette er nok aftenens mest mærkværdige koreografi med et indslag, der rækker ud over æstetikken med dygtige dansere og bliver til et politisk statement.

Alt i alt er koreografierne varierede, og man kan finde noget til enhver smag. Som den smukkeste afrunding, bliver Pontus Lidbergs seneste koreografi “River” opført af værtskompagniet; Dansk Danseteater. Danserne repræsenterer således en flod, der altid er i bevægelse. Med Københavns havn i baggrunden og “flydende og bølgende” dans, bliver Copenhagen Summer Dance afsluttet i ét med omgivelserne, og man bliver igen mindet om, hvor fantastisk det er at se udendørs teater.

Endnu en gang kan jeg få bekræftet, at Pontus Lidberg og Dansk Danseteater formår at skabe en rar, kulturel og sommerlig Copenhagen Summer Dance i samarbejde med dygtige koreografer og dansere fra andre verdensdele. Det er i den grad en begivenhed, man får lyst til at vende tilbage til år for år.

Du for første gang eller igen i år vil nyde nykoreograferet dans af høj kvalitet i smukke, udendørs omgivelser.

Det er muligt at reservere pladsbilletter for 80kr + gebyr. Men det kan også være helt gratis at se Copenhagen Summer Dance. Kommer man tidligt nok ind i køen, er det muligt at få en gratis plads, som dog er en smule længere væk fra scenen.