Anmeldelse: Nytårsaften

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 2. august til 8. august 2019
Anmeldt af: Astrid Elisabeth Bjåstad og Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★

Nytårsaften handler om to mænd, der forsøger at forene sig med den virkelighed, de bor i. De bor sammen et fugtigt sted lige udenfor Danmark, i en nær og dystopisk fremtid. Stykket er en tydelig kommentar til de forskellige kulturer, der i vor tid karambolerer i jagten på et fælles, forenende tredje. Det er en scenografisk prøvelse, som egentlig læner sig op ad skuespillerne, men vinder på det samlede udtryk i sidste ende. Det er en omgang absurd teater i bedste danske nerve.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Beckett, når jeg ser Nytårsaften. De to karakterer synes fanget uden for tid, men dog stadig med en vigtig mission. Rummet er mørkt og koldt, og gennem gamle og kendte ritualer, forsøger de at bringe mening i det rum, de er i. Deres forsøg på at fejre denne nytårsaften, på at finde substans i deres nuværende tilværelse, er dog under konstant angreb udefra, og også fra karakterernes indre følelser. Henrik Blauner Clausen og Haesam Jakir viser med stor indlevelse, hvordan deres karakterers dage og virkelighed er blevet en fragmenteret størrelse.

Nytårsaften er et specielt stykke. Stykket er blevet skrevet og instrueret med en stor involvering af frivillige under hele processen. Det er i undertiden svært at vurdere hvorvidt denne håndsrækning om samarbejde med publikum, har været gunstigt i forhold til resultatet, og af gode grunde er det ikke muligt, at vide hvordan stykket havde udformet sig uden deltagelsen af publikummer og andre interesserede frivillige. Man må dog antage, at de mange øjne og hænder på projektet bidrager med en fælles forståelse af temaet for Nytårsaften – at vi søger mening i det rum, vi er i, men på forskellige måder. Måske er stykket på den måde i sig selv et fælles tredje for alle, der tager ind og ser det.

Stykket kaldes fra egen hånd en absurd komedie, og hvis du ikke er vant til denne genre, så er Nytårsaften et godt udgangspunkt, hvis du kunne tænkte dig at udvide din horisont lidt. Der er nok grin i stykket, til at man aldrig falder hen, men også nok tyngde til at man virkelig kan mærke substansen af de tunge emner, som stykket berører. Og så bliver der ikke lagt fingre imellem med skuespillet, når de to herrer bringer os med ind i deres univers.

… du ønsker at prøve kræfter med absurd teater, og ikke er bange for at tænke over hvad du ser – og så kan du godt lide når skuespillere får rum til virkelig at folde sig ud.

Teater Momentum tilbyder et årskort til 600 kroner og et ungdomskort til 400 kroner, skulle du have lyst til at se mange ting i denne nye og spændende sæson. For lidt mere sjældne fornøjelser, så kan du købe en ungdomsbillet hvis du er under 25 år, og denne koster blot 60 kroner. De almindelige billetter koster 110 kroner.