Anmeldelse: Cats

Spillested: Nordfynsspillene, Otterup
Spilleperiode: 2. juli – 12. juli 2019
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★

Cats er en af Andrew Lloyd Webbers mest berømte musicals, for ikke at sige en af de mest berømte musicals nogensinde. Den kørte i henholdsvis 21 og 18 år i London og på Broadway, og er genopsat flere gange siden. Det er fortællingen om en gruppe katte, der mødes til et årligt reinkarnationsritual. Hele forestillingen bliver sunget og danset, og denne gang var det under åben himmel i en ny dansk oversættelse af instruktør Jesper Nielsen.

Cats virker ikke som skrevet til en udendørs opsætning. Skuespillerne har solen lige i synet af forestillingens første 25 minutter, og derefter satte kulden og blæsten ind. Der må vi dog opretholde det gode mantra om, at der ikke findes dårligt vejr, bare uhensigtsmæssig påklædning. Der var varm kaffe og mange havde medbragt tæpper, så vejret kunne egentlig ryge og rejse. Skuespillerne lod sig heller ikke røre med det, og kørte igennem de to timer Cats varer uden at ryste på hånden.

Jeg var imponeret over hvor godt de fangede publikum på trods af de meteorologiske forhold. Det skinner virkelig igennem hvor meget kærlighed og arbejde der er lagt i denne udgave af Cats. Koreografien haltede lidt engang imellem, men blev til gengæld krydret med nogle overraskende akrobatiske indslag. Det hele foregår i en flot og dynamisk scenografi, og selv om sommerhimlen gjorde det lidt svært at købe en baggård om natten, så skal der altså stikkes ros til hele det samlede set-up. Og så er de gået hårdt til sminken, og alle karaktererne er flotte og genkendelige, og det hjælper virkelig til at sælge fortællingen.

Allervigtigst, så er det jo en musical. Jeg har et bankende hjerte for et godt liveband, og selv om de er gemt væk i scenen, så er det et vellydende orkester der akkompagnerer sangene. Sangerne selv, med meget få undtagelser, lægger en imponerende indsats for dagen. Der bliver ikke skåret hjørner eller kappet høje toner, og det var umuligt ikke at sidde og vippe med foden til denne udgave af Webbers musical-klassikere.  Der er adskillige solister der skinner igennem, men det er især som et samlet kor at dette ensemble får det til at ryste i tribunen. Det har uden tvivlt været et dristigt valg for Nordfynsspillene at sætte Cats op udendørs og på dansk, men det er et valg, som jeg er glad for at de tog.

… du kan lide musicals. Det her er en af de mest underholdende af dem, og opsætningen er lavet med stor ildhu.

Der er en børnebillet til 100 kroner og en voksenbillet til 185 kroner, og sådan er det bare. Alle pladser koster det samme, og tribunen giver rimelig god udsigt til scenen fra stort set alle pladser.