Anmeldelse: Helligtrekongersaften

Spillested: Grønnegårds Teatret
Spilleperiode: 27. Juni – 24. august 2019

★★★

Grønnegårds Teatret kaster sig hver sommer over en klassisk tekst, og i år er det Shakespeares Helligtrekongersaften, der er på programmet. En forvekslingskomedie om kærlighed, hvori tvillingerne Viola (Katrine Greis-Rosenthal) og Sebastian (Henrik Lund) adskilles efter et skibbrud. Den skønne Viola skyller i land i Illyrien og forklæder sig som mand for at klare sig i det fremmede og mandsdominerede land. Skæbnen vil dog, at hun forelsker sig hovedkulds i landets fyrste, Fyrst Orsino (Troels Lyby), samtidig med at hun, forklædt som mand, formår at feje benene væk under den sørgende grevinde Olivia (Julie Agnete Vang). Rundt om dette kaos farer adskillige tjenestefolk rundt i deres eget inferno af intriger, og pludselig dukker Violas identiske tvilling, Sebastian, også op i Illyrien, og så er forvirringen total. Det er på papiret en omstændig, men underholdende fortælling om kærlighedens mange afskygninger – både de smukke og de grimme.

Det er et imponerende syn, der møder mig, da jeg træder ind i Designmuseum Danmarks smukke have. Peter Schultz’ smukke blå scene slynger sig mellem træerne, og selvom den momentant leder tankerne hen mod Disney on Ice, så forstår man hurtigt, at det er store og svimlende bølger i moderigtig blå og turkis, de mange skuespillere skal udfolde sig på, og det ser virkelig smukt ud.

Dette førstehåndsindtryk skal vise sig at være symptomatisk for resten af forestillingen, for den er en fryd for øjet. Æstetisk har man ramt plet, hvilket i høj grad skyldes Nicolas Nybros overdådige, legende og larmende kostumer. Det er kostumer, der tør og vil noget, og det er en gave til forestillingen, for de er faktisk aftenens hovedattraktion. Selve forestillingen lever nemlig slet ikke op til de vilde kostumer. Tværtimod. Det virker til, at instruktør Christoffer Berdal har haft utroligt mange idéer med denne opsætning, men desværre så mange, at det aldrig rigtig får en samlet retning. Det vil lidt af det hele på én gang, hvilket resulterer i en lettere overfladisk omgang, hvor ingen af de mange kærlighedstemaer får dybde eller virker overbevisende nok. Spillerne gør det såmænd rigtig godt; Julie Agnete Vang er skabet og vidunderligt sjov, som den sørgende og dybt forelskede grevinde Oliva, Ann Eleonora Jørgensen giver et solidt og morsomt bud på den i denne forestilling kvindelige hushovmester Malvolia (originalt; Malvolio), og Anton Hjejle får i den grad demonstreret sit komiske talent, som den ekstremt karikerede, vattede og feminine frier, Andreas Blegnæb, omend det ikke er helt klart, hvorfor rollen er vinklet som den er, andet end at det er sjovt – men dette er alene Hjejles fortjeneste.

Selvom spillerne er glimrende, mangler forestillingen samme mængde retning og koncentration, som det f.eks. ses i det visuelle udtryk. Selvom det er en komedie, er det en svær tekst og forestilling, og det virker umiddelbart til, at dette er blevet undervurderet. Hvad vil forestillingen egentlig sit publikum? Være en moderne queer fortolkning af en klassisker? I så fald lykkes det kun i glimt. Jeg falder ikke i søvn, som mange af mine med-tilskuere, for jeg er ganske fint underholdt af æstetikken og spillerne, men overordnet set er Berdals bud på Helligtrekongersaften en lidt retningsløs og ufokuseret omgang, hvor kostumerne stjæler billedet.

… du vil se kostumer i verdensklasse.

Hvis du er under 25 år koster det dig 220 kr, for de bagerste pladser. Hvis du kan hive min 5. venner med, kan I dog få det helt ned på 40 kroner, hvilket er en yderst klækkelig grupperabat.