Anmeldelse: Mr. Marmalade

Spillested: Odense Teater, Værkstedet
Spilleperiode: 27. april – 22. maj 2019
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★★

Hvad er det?
Mr. Marmalade er forestillingen om den 4-årige Lucy, der virkelig forsøger at få sit forhold til sin voksne fantasiven Mr. Marmalade-mand til at fungere, men det er svært, når han hele tiden skal på arbejde, tager ret mange stoffer, tæver sin assistent og bare generelt ikke opfører sig ordentligt overfor hende. Samtidig er hverken mor, babysitteren eller dennes kæreste til ret meget hjælp, og så er det altså ikke nemt sådan at være en voksen 4-årig. Stykket er skrevet af dramatikeren Noah Haidle, som nok mest er kendt for sit arbejde som screenwriter på HBO serien Kidding, men her har vi at gøre med noget af hans tidlige scene-arbejde fra 2004.

Det gode og det knap så gode
Umiddelbart er jeg lidt skeptisk over forestillingens præmis, fordi hvordan formidler man lige sådan en historie uden, at den automatisk kommer til at vælte sig i incestfantasier og chokværdi for chokværdiens skyld? Og ganske rigtig gør forestillingen begge dele – det fungerer bare umådeligt godt! Lea Baastrup Rønne, som spiller Lucy, er, som den opmærksomme seer nok fanger ret hurtigt, ikke en 4-årig pige, men tværtimod en voksen kvinde presset ned i balletskørt og lyserød top, men hun fanger så mange nuancer af det 4-årige pigebarns sind, at man simpelthen ikke kan andet end at holde af hende fra første øjeblik. Hun fanger forundringen, lysten, nysgerrigheden og alle de andre facetter af en 4-årig, som man let glemmer rent faktisk findes, indtil man står overfor sådan en størrelse. Hun er virkelig et skønt anker at holde fast i hele historien igennem, og uanset hvor fjollet det hele bliver, så forstår jeg altid det logiske i barnesindet bagved. Og det bliver rigtig fjollet, til tider måske også ligefrem for fjollet, men jeg bliver aldrig hægtet af, fordi skuespillerne i den grad overgiver sig og leger sig igennem forestillingen sammen med publikum. Netop derfor fungerer de alvorlige øjeblikke også ekstremt godt i kontrast til de morsomme, fordi vi hele tiden bliver mindet om, hvor alvorlig sådan en barneleg kan være. Også når den er sjov.

Det er for eksempel en fornøjelse at mærke den akavede fornemmelse, der går igennem salen, når vi samlet skal sidde og overvære en noget videre seksuel doktorleg, og iscenesætter Simon B. Bobjerg er ikke bange for at kaste Lolita-komplekser lige i ansigtet på os, der samtidig med at være helvedes sjov, også er provokerende og sætter gang i hjernen. Børneseksualitet, hvor ægte den end beviseligt er, vil altid være et ubehageligt emne og det kunne så nemt gå hen og blive chokerende, bare for at trække nogle overskrifter, men her formår man virkelig at balancere det, og alle de andre emner på den knivsæg, der gør, at Mr. Marmalalde ender ud som en hylende morsom, tankevækkende og klart seværdig affære.

Skynd dig ind og se den, hvis…
du vil have store forklarings problemer overfor dine venner, når du skal fortælle dem om, hvad du lige har været inde i teateret for at se. Og vil røres og underholdes hele vejen igennem.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Billetterne til forestillingen koster 220 kr., men er du imellem 15 og 24 år kan du erhverve dig et Klub U årskort til 380 kr. og så se Mr. Marmalade samt en masse andre forestillinger på Odense Teater.

Foto: Emilia Therese

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s