Anmeldelse: Den sidste nadver

Spillested: Xenon-scenen, Huset KBH
Spilleperiode: 17. – 20. april 2019
Anmeldt af: Julie Mørkeberg

★★★★

Teatergruppen PULS debuterer med forestillingen Den sidste nadver, hvor en gruppe gymnasievenner er samlet til reunion. De beslutter sig for at lege en leg: hver gang nogen får en sms, et snap, en mail eller et opkald, skal de dele det med de andre. Det ender som en selskabsleg fra helvede. Den sidste nadver er skabt med inspiration fra den italienske film ‘Perfetti Sconosciuti’ af Paolo Genovese. Forestillingen giver indblik i, hvordan det er at være ung i 2019 og kommer blandt andet ind på temaer som selviscenesættelse, seksualitet og sociale medier.

Det sekund, jeg træder ind i salen, er forestillingen i gang. Der er høj musik, og de seks skuespillere byder velkommen til fest og giver hånd til flere publikummer. Festscenen illustrerer vennernes gymnasietid, og der er gang i den; der bliver danset, snavet og råbt “Shoooots!”. Et øjeblik efter befinder vi os i 2019, hvor de seks gymnasievenner er samlet til reunion. “Godt at se jer!” proklamerer de, mens deres blikke er frosset fast til deres mobiler. Indtil en af dem foreslår, at de skal lægge deres mobiler frem og dele al aktivitet, der tikker ind på dem. For hvor tætte er de egentlig?

Den ene hemmelighed udfolder sig efter den anden. De fleste af dem handler om forskellige stadier af utroskab. For hvornår er man utro? Må man være aktiv på Tinder, når man har en kæreste? Og er det ok at nøgen-snappe med andre, så længe man ikke er fysisk sammen med dem? Selvom hemmeligheder om skjult seksualitet og politisk overbevisning også bliver berørt, kunne man med fordel have berørt flere emner, så det ikke drukner i utroskab og interne affærer. Når der bliver fyret jokes af, er de ofte platte, og jeg griner, men situationen, de bliver fortalt i, er ikke så realistiske. Ville du måske lave en joke om din kærestes skjulte forbrug af Candy Crush ét minut efter du har opdaget, at han har været dig utro?

Som (stadig forholdsvis) ung i 2019 er der mange referencer og problematikker i forestillingen, jeg kan relatere til: omtaler af tv-programmer, nærvær og fravær i venskaber, egoistiske fyre på Tinder, vores overdrevne skærmforbrug osv. Jeg kan genkende min generation og vores (til tider) problematiske adfærd, når vi for eksempel ikke er til stede i rummet, fordi vi mentalt allerede er det næste sted, hvor der måske sker noget mere spændende.

Den sidste nadver er forudsigelig, men absolut underholdende. Den belyser ikke noget, jeg ikke tidligere har reflekteret over, men fungerer mere som et wake-up-call om at være til stede, når man er sammen med andre og ikke altid have en plan b, hvis noget ikke bliver, som man havde håbet.

… Du vil have en underholdende aften, hvor du griner af din generations adfærd – både i og uden for det digitale univers.

En UNG-billet kan du få for 65 kr. Ellers koster billetterne 85 kr. pr. stk.