Anmeldelse: Audition

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 12. april – 11. maj 2019
Anmeldt af: Freja Stendahl Johansen

★★★★

Den helt grønne skuespiller Alice går til casting på sin første filmrolle, og kommer da ind i den sagnomspundne filmbranche. I denne branche er der mange uskrevne regler og forventninger, og Alice bliver mange gange konfronteret med valg, der skal få konsekvenser for hendes fremtid som skuespiller og som person.

Instruktør Sargun Oshana har skabt en forestilling, hvor rammerne for teateroplevelsen som vi kender den, er opløst. Han er selv med på scenen og live-instruerer skuespillerne samtidig med, at publikum inddrages i forestillingen som statister i de forskellige scener. Et konstant foranderligt rum, hvor skuespillerne udfordres, imens der skabes et meget trygt rum for publikum at agere i.

“Fra nu af er forestillingen hvad vi gør den til – sammen.” siger Sargun Oshana i sin introduktion, lige inden Audition går i gang. Et interessant løfte der lægger op til, at forestillingen er evig foranderlig og aldrig er ens fra aften til aften.

Audition gør sig langt hen ad vejen virkelig godt i legen med spændingsfeltet mellem fiktion og virkelighed. Den jonglerer med mange metalag på samme tid, f.eks. ved at bruge publikum som statister (jeg spillede selv en skuespiller der skulle til casting), og ved at den virkelige instruktør flere gange afbryder forestillingen. Han afbryder rullende scener, og beder spillerne om at tage den forfra på en anden måde, imens han filmer dem.

Men hvor ægte er instruktørens indblanding egentlig? Er den måske lige så indøvet som resten af forestillingen? Er Sargun Oshana i virkeligheden en afspejling af forestillingens fiktions-instruktør Henry, der udfordrer Alice til at overskride sine grænser for at beholde sin rolle? Spørgsmål om hvorvidt det vi ser er virkelighed eller iscenesat deler vandene mellem publikum, og derfor er Audition en rigtig spændende teateroplevelse. Alle skuespillere er virkelig i imponerende topform, både som sig selv og deres karakterer, og får mig overbevist om, at de selv tror på at live-instruktionen er ægte on-the-spot-opfundet.

Der en spændende leg med publikums forventninger, ved at skifte mellem ubehagelige MeToo-relaterede scener og vildt platte men skide morsomme imitationer af personer og fordomme fra filmbranchen. Men det er ikke kun Alices grænser, der bliver udfordret, forestillingen forsøger også at udfordre også publikums grænser, når vi ser både Alice og skuespilleren bag (Anne Plauborg) blive presset af både fiktions-instruktøren og den virkelige instruktør på samme tid. Hen imod slutningen bliver grænsesøgningen dog lidt for overlagt og virker karikeret. Her bliver det tydeligt for mig hvor grænsen mellem det indstuderede og det ægte går, og den elegante subtile tvivl forsvinder.

Audition får en varm anbefaling, da den skaber et spændende og anderledes teaterrum. Den leger med vores forventninger til, hvad en teateroplevelse skal være, og formår at skabe overbevisende tvivl hos sit publikum.

… du er nysgerrig på eksperimenterende teater, hvor fiktion og virkelighed forsøger at smelte sammen.

Hvis du er studerende eller under 25 år, kan du mandag – torsdag komme ind og se forestillingen for den favorable pris af 60 kr.