Anmeldelse: I nat kommer krigen hjem

Spillested: Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 11. april – 11. maj 2019

★★★

I nat kommer krigen hjem er en slags metafortælling om to dramatikere, Joan Rang Christensen og Kristian Thingholm Erhardsen, og deres oplevelse af den vestlige verdens reaktion på attentatet på satiremagasinet Charlie Hebdo i Paris. Hvad skrev folk på sociale medier? Hvad gør det ved os som mennesker, og vores selvforståelse, at den slags sker? Er vi klar over, at vi selv lever i et krigsførende land? Og kan vi overhovedet forstå dette, når vi er vokset op i et samfund baseret på lineære historier med tydelige ‘gode’ og ‘onde’ karakterer? I en ikke-lineær doku-fiktion følger vi de to dramatikeres diskussioner i tilblivelsen af den forestilling, vi netop sidder og ser.

Overordnet synes jeg, at I nat kommer krigen hjem fortæller en vigtig historie med relevante diskussioner og refleksioner. De to skuespillere, Johannes Lilleøre og Marie-Lydie Melono Nokouda, gør et fremragende arbejde. Teksten leveres med indlevelse, og det meste af tiden tror jeg fuldt ud på illusionen om, at det er dramatikerne selv, som fremfører deres egen tekst.

Jeg oplever dog teksten som temmelig rodet. I et virvar af bl.a. avisartikler og anekdoter fra dramatikerskolen hyldes publikum ind i en diskussion om hvad der tænkes og hvad der føles. Der stilles mange spørgsmål, men gives ganske få svar. For mig at se, er det sådan set meningen med forestillingen, at de mange spørgsmål skal sætte gang i refleksioner hos publikum, men desværre stilles der spørgsmål i så mange retninger, at jeg får svært ved at samle mine tanker. Handler det om gode mod onde mennesker, om racisme, terror, Facebook eller noget helt andet og mere overordnet?

Det er dog ikke helt tilfældigt, at strukturen kan føles rodet. En af forestillingens hovedkritikker er, at den vestlige lineære historiefortælling, for eksempel i form af beretter-modellen, ikke er tilstrækkelig, når vi skal forstå så svære og komplekse ting som terrorangreb. I nat kommer krigen hjem forsøger derfor at bryde med den lineære struktur, måske med henblik på at skabe denne forståelse. Alligevel er der en klar progression i de to dramatikeres arbejde med manuskriptet, hvilket bl.a. indikeres med datoer for deres skriveproces. Et brud med en lineær struktur lykkes derfor kun delvist, og skiftet mellem linearitet og den mere kaotiske struktur gør kun oplevelsen mere forvirrende.

Selvom skuespillet er godt, tematikkerne er vigtige, og formen er interessant, så går I nat kommer krigen hjem hen og bliver for usammenhængende og vidtgående for min smag.

…du har lyst til at se en forestilling, hvor bl.a. dine politiske standpunkter, holdning til terror og ondskab sættes i perspektiv og bliver udfordret.

Hvis du er under 25 år, så kan du få en billet på de billige rækker til 90 kr. Hvis I kan samle jer min. 6 unge under 25 år, så skal I kun betale 40 kr. pr. billet på de billige rækker. Der er fint udsyn på de billige rækker på det lille teater.