Anmeldelse: The Troll Show

Spillested: Sort/Hvid
Spilleperiode: 23. marts – 13. april 2019.
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★

Hmm. Ja. Hvad er det egentlig? Et spørgsmål, der efter at have set The Troll Show stadig er svært at svare på. For dette show, spektakel eller opførsel i absurditeter, er alt andet end en vanlig forestilling, der kan kategoriseres eller stoppes ned i en kasse. Samfundskritik, politikerlede og en art internetsatire manifesterer sig i tre trolde. Vi møder dem i deres dunkle grottehjem. Her fortærer de en grillet baby, parodierer internettets skjulte dagsordener og smadrer bogstaveligt talt systemet.

Forestillingen er skabt af den autodidakte instruktør, dramatiker og kunstner Sigrid Johannesen. Under navnet House of Trolls har hun tidligere haft troldene med ude i virkeligheden, hvor de bl.a. har udhængt maskeringsforbuddet og afholdt Det store folketåbevalg. Nu er troldene igen trådt ud af skærmene. Men denne gang er de spadseret ind på scenen og i den grad ud blandt publikum.

Trolde virker til at være oppe i tiden. Radio24syvs kultfigur Kirsten Birgit (som vist nærmest er en slags troll i sig selv) har efterhånden fået stablet en standhaftig troldehær på benene. Sidste års Cannes-vindende film Grænse behandler grænselandet mellem menneske, trold, virkelighed og fantasi. I The Troll Show er det internettroldene, der er i spotlight. Men hvor kommer alle disse trolde fra? Og hvad vil de?

Med uglet pagehår, rynkede ansigter og mekanisk gang mimer de tre trolde en række absurde sandheder og usandheder om den (u)virkelighed, vi befinder os i. Journalisters higen efter clicks, en tyndhudet universitetskultur og identitetskrisen over at være en trold er bare nogle af de ting, der kommer en tur i trolling-maskinen. Skærmen, der hænger over troldene, kommenterer på begivenhederne i et tørt Messenger-sprog og i ny og næ med en blinkesmiley. This is fuckd. Ja, det er det, men ofte også ret sjovt. Indimellem taler troldene direkte til os med en uforståelig growling, mens de opfordrer os til at udøve vold på hinanden. Ingen ved rigtigt, hvad der er op eller ned, sandt eller falsk, hvem der er hvem. Men det er også ligemeget, for vi forstår godt, hvor vi skal hen: Vi ligger alle sammen under for det stramme greb, som internettet og dets trolls har om os, og her er der snart ingen, der ved, hvad der er virkeligt og ikke. Den er sivet ind.

Så er der ingen grænser for, hvad troldene kan finde på? Næh. Men grænsen findes, og den overskrides gevaldigt. Med ét befinder vi os i midten af et sandt trollparty. Publikum er deres legeplads, og de kan gøre med os, hvad de vil. En kontrakt, som vist ikke er blevet indgået nogle steder. Og det er velsagtens det, der er meningen. Det skal føles som et overgreb. Efter en time i et absurd tegneserieunivers med grov vold, kunstig dialog og overproportionerede lydeffekter kunne jeg vel ikke have forventet andet end en voldsom kulmination. Men mindre kunne også have gjort det, og det gør The Troll Show til en ambivalent affære. For på den ene side kan forestillingen ses som en gennemarbejdet fuckfinger til den medievirkelighed, vi befinder os i. Samtidig virker dele af showet til at være unødigt grænseoverskridende. Provokation for provokationens skyld, der stiller masser af spørgsmål, men leverer knappe eller kedelige svar.

The Troll Show er måske hverken gal eller genial, men forestillingen fremkalder en efterreaktion, som jeg kun få gange har oplevet før. Troldene er kommet for at blive. Blinkesmiley.

… du er klar på at blive trolled ¯\_(ツ)_/¯

En billet koster 155 kr. Er du studerende kan du fat i en billet til 105 kr., og er du under 25 år, koster den bare 80 kr.