Anmeldelse: Mussolinis de 100 dage

Spillested: Teater FÅR302
Spilleperiode: 24. marts 13. april 2019

★★

Benito Mussolini var diktator og ledede Italien under 2. verdenskrig. Udover at være fascist og i tæt alliance med Adolf Hitler, så var han også glad for kunst. Han skrev propaganda-forestillingen “De 100 dage”, som handler om Napoleon Bonapartes storhed og fald. I Mussolinis de 100 dage følger vi Mussolinis møde med dramatikeren Forzano. Vi er vidne til, hvordan de to får skrevet forestillingen, og hvordan den ellers folkelige opera-dramatiker, Forzano, ender med at skrive fascistiske forestillinger, som spilles på et hav af europæiske scener.
Mussolinis de 100 dage er skrevet af prisvindende dramatiker Lucas Svensson specielt til Teater FÅR302.

Mussolinis de 100 dage starter i vores tid, hvor de tre skuespillere (Birgitte Prins, Charlotte E. Munksgaard og Ole Lemmeke) roder rundt i det gamle manuskript, fotografier, breve og andre kilder fra den tid, hvor “De 100 dage” blev skrevet. Efter lidt tid og et lille kostumeskifte er vi hevet tilbage til 1930’erne for at overvære dramatikeren Forzanos første møde med Mussolini eller Il Duce, som han kaldes. I løbet af deres snak om Duces vision for stykket om Napoleon forvandles Duce til Napoleon. Forvirret? Det er jeg også.
Mussolinis de 100 dage bevæger sig således mellem forestillingens mange forskellige historielag. I et forsøg på at hjælpe publikum på vej, hopper en af de tre skuespillere ofte ud i en slags fortællerrolle, hvilket kun gør, at jeg bliver endnu mere forvirret. Hvem er hvem hvornår? Er det Mussolini, Napoleon eller Birgitte Prins, der taler? Skuespillet påvirkes ligeledes af den forvirrende ramme, for selvom replikkerne leveres med indlevelse og humor, så kommer det til at fremstå stift og usammenhængende. Det virker som om, at skuespillerne ikke selv har helt styr på deres interne relationer i forestillingen.
Det visuelle udtryk er simpelt, men velfungerende. Et gammelt smukt skrivebord kan åbnes og foldes ud, og et par vægge med lys kan køres rundt og skabe de forskellige rum, som forestillingen udspiller sig i. Der bruges små sjove rekvisitter til at understøtte karaktererne med, som f.eks. en lille sort kam, som udgør Hitlers overskæg, eller noget mekanisk legetøj, som Mussolini febrilsk forsøger at holde kørende.

Jeg finder det bestemt oplagt at lave en forestilling om propaganda og Mussolini i en tid, hvor nationalisme og populisme stormer frem i Europa. Men med de mange tråde, som væves af dramatiker, instruktør og skuespillere, så bliver det aldrig tydeligt, hvad det samlede kludetæppe skal forestille. Hvad er budskabet, kritikken eller kommentaren, som vi skal tage til os? Mussolinis de 100 dage bliver i stedet en stor kludret garnnøgle af forvirrende metalag, humor, alvor og tværgående referencer.

… du har lyst til at se en moderne, men sjov forestilling om Mussolinis skuespil “De 100 dage”, og hvis du er klar på at holde tungen lige i munden for at holde styr på alle trådene.

Som studerende kan du købe billetter til 100 kr. pr. stk. Hvis du er under 25 år, så koster billetten kun 75 kr. Hvis I kan samle jer seks unge under 25 år, så koster billetterne kun 40 kr. pr. stk.