Anmeldelse: Drot og Marsk

Spillested: Operaen
Spilleperiode: 23. marts – 25. maj 2019
Anmeldt af: Ditte Maja Noach & Julie Mørkeberg

★★★★

En trio bestående af dirigent Michael Schønwandt og instruktørerne Amy Lane og Kasper Holten er gået sammen i opsætningen af Peter Heises danske opera, Drot og Marsk, som blev opført første gang i 1878 på Det Kongelige Teater. Drot og Marsk handler om en af danmarkshistoriens uopklarede mysterier; mordet på Kong Erik Klipping i 1286. Erik Klipping er en rigtig skørtejæger, som blandt andre forfører Ingeborg, der er gift med Marsk Stig. Marsk Stig planlægger en sammensværgelse mod kongen, og så begynder dramaet. For hævnen er sød…

Som genre inden for scenekunst har operaen en styrke i det voldsomme og storslåede. Sådan er det også med Drot og Marsk. Musikken fra orkestret og de enestående sangstemmer fører os ind i den dramatiske fortælling, der både indeholder ridderlighed og liderlighed. Teksten er på dansk, så vi løfter ikke konstant blikket mod overteksterne, men fortaber os i scenografiens enorme roterende kulisser og den kraftfulde dynamik karaktererne imellem. Forestillingen begejstrer os særligt i scener, hvor samtlige skuespillere fylder hele scenen og i herlig harmoni skråler i munden på hinanden. Det sker blandt andet i en storslået festscene, hvor folk og fæ fejrer Sankt Hans, og senere i en intens scene med uro og drama, når der bliver råbe-sunget “Vi vil se blod!”.

Handlingsmæssigt har operaen ikke travlt med at komme nogen steder hen. Det er ikke en dynamisk spændingskurve, der driver værket. Vi nærer begge beundring for operaens verden, men har ikke nogen dybere indsigt i genren. Måske har streamingtjenesternes tempofyldte serier forpurret vores indlevelsesevne og tålmodighed? To timer efter Marsk Stig og hans følge har erklæret, at de vil myrde den uværdige konge, er vi handlingsmæssigt stadig ikke kommet mordet nærmere. Mod stykkets slutning sidder vi derfor med en så-slå-ham-dog-ihjelfornemmelse i kroppen.

du vil opleve en smuk og sammensat opera. De danske tekster og den velkendte handling gør stykket til en spændende oplevelse, selv for dem, hvis erfaring med opera er beskeden.

Hvis du er under 25 år, kan du købe billetter fra 90 kroner. Vil du have en bedre plads i salen, kan du få en fin parket-plads til 354 kr.