Anmeldelse: Askepot

Spillested: Det Kongelige Teater, Gamle Scene.
Spilleperiode: 9. marts. – 6. april 2019
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Mange kender nok historien om Askepot. Den stakkels forældreløse pige, der udnyttes som tjenestepige i sin stedmors hus. Her plages hun både af stedmoderen og to skrækkelige stedsøstre, som gør deres bedste for at gøre livet surt for Askepot. En dag inviterer prinsen alle landets piger til bal, så han kan finde en kone. Selvom Askepot bliver inviteret, sørger stedsøstrene for, at Askepot ikke kommer afsted. Heldigvis har Askepot en fe-gudmor, som tryller hende til bal i den flotteste kjole. Askepot danser med prinsen hele aftenen, men da klokken slår midnat ophører fortryllelsen, og hun må haste afsted, før prinsen når at finde ud af, hvem hun er. På vejen ud taber hun dog, heldigvis, en sko, og herfra går prinsens jagt efter den pige, der kan passe skoen i gang.

Askepot er efterhånden opført i et utal af variationer. Hos balletten på Det Kongelige Teater, er det engelske Gregory Dean, der har en lang karriere som danser ved den Kongelige Ballet, der står for koreografien, mens musikken er hentet hos Sergej Prokofjev (Askepot, 1940-44).

Der er ingen tvivl om, at Gregory Dean med denne opsætning vil fortælle et godt gammeldags eventyr. Selvom historien er handlingsmættet, afholder danserne sig heldigvis fra at mime alt for mange af ordene, som det f.eks. var tilfældet med Napoli tidligere på året, men danser sig i stedet igennem ordene, og det er skønt. Han er tro mod den gamle historie og holder sig fra nogen former for nyfortolkninger. Hvis man leder efter en ubekymret aften i balletten, er denne forestilling da også ganske glimrende til formålet, men det gør dog også, at det aldrig rigtig bliver stor kunst. Det er genkendeligt og næsten disneysk i scenografien og kostumerne, som bestemt er flotte, er også meget forventelige. Prokofjevs Askepot-musik er eventyrligt, og for så vidt rigtig skønt at lytte til, men i samspil med den lidt publikums-pleasende opsætning, står det desværre ikke tilbage som uforglemmelige toner

Det er altså et let familieeventyr, vi her har med at gøre, og koreografien er desværre også lidt derefter. Den virker forbavsende konventionel, men har dog enkelte lyspunkter. Askepots solo i andet akt, hvor hun er til bal på slottet, er f.eks. skøn og løftes flot af en uimodståelig Ida Praetorius. Dertil er også de to modbydelige stedsøstre, Kizzy Matiakis og Wilma Giglio, et vidunderligt komisk indspark, hvor der danses passende “grimt” og sjovt. De danser med en god portion legesyghed og fungerer som et dejligt morsomt afbræk fra alt det pæne og klassiske. Dertil skal der også lyde kæmpe ros til Astrid Grarup Elbos bud på den onde stedmor. Hun udfylder rollen med så meget pondus og spidshed, at hun efterlader os med en længsel efter mere. Midt i al ondskaben får hun så også sneget en smule humor ind, da hun til ballet forføres af de mange kavalerer og stjæler shinet fra sine to døtre. Elbo er ikke bare en dygtig danser, men også en eminent karakterformidler.

Selvom Askepot til tider balancerer på grænsen til det småkedelige i dens konventionalitet, er det uden tvivl en rigtig skøn ballet, som er glimrende til begyndere eller en aften, hvor du bare skal have lidt lette kalorier.

… du vil se en smuk, men letfordøjelig ballet med dygtigt karakterarbejde.

Lige pt. er Askepot total udsolgt. Hold dog evt. øje med Det Kongelige Teaters hjemmeside løbende for at tjekke, om noget ledigt skulle dukke op. Ellers må du krydse fingre for en genopsætning.