Anmeldelse: Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon

Spillested: Teatret Gruppe 38
Spilleperiode: 8. – 15. marts 2019
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★★★

I en lille by langt mod nord – så langt at det næsten er umuligt at komme dertil – bor Viola. Omgivet af brune kjoler og sorte frakker, fodret med klipfisk og øllebrød, og med den vanlige tur i kirke, hvor hun helst ikke må synge for højt og forstyrre de andre, er det som om der mangler noget. Som om Viola ikke er så god til at synge stille, kigge på sine sko når hun går gennem byen og nøjes med klipfisk, når verden måske kunne byde på så meget mere?

Viola er nysgerrig! Inde i hende bobler ideer, spørgsmål og opfindelser. Først møder hun Henry, og derefter Madame Lyt. Og derfra bliver alting anderledes.

Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon er et samarbejde mellem Teatret Gruppe 38, Teatret Møllen, Carte Blanche og Teater2tusind. Sammen har de stablet en magisk fortælling på benene, inspireret af Babettes Gæstebud, som egner sig for store som små.

I mødet mellem de fire teatre opstår noget magisk. Det er en blanding af en hjertevarm fortælling, et ønske om fantasi og en utrolig tillid til børn. Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon er en børneteaterforestilling af den fineste slags. Simpel scenografi, simpel koreografi, en simpel historie – men tre så stærke skuespillere, at ingen andre virkemidler er nødvendige.

På scenen finder vi Bodil Malling, Connie Tronbjerg og Peter Seligmann. Sjældent er har jeg været så heldig at opleve skuespillere komplimentere hinanden så godt. Der er et nærvær imellem de tre, og mellem dem og publikum, som er svært at beskrive, men uundgåeligt at mærke, når jeg sidder i salen. De tre skuespillere har hver deres take på fortællingen, der gør den alsidig og lader publikum vælge, hvilken Viola de vil være. Hos Alling ses barnet, nysgerrig og naiv. Hun fremsætter fortællingen med en undren og logik som vi bedst kender fra børn og barnlige sjæle. Jeg er så begejstret for at se et voksent menneske spille et barn på så ægte og enkel en måde. Jeg tror på barnet i Bodil Alling og ser en lille pige i en voksen krop i stedet for en voksen, der forsøger at spille en lille pige. Hos Tronbjerg, oplever jeg en helt anden Viola. Her synes Viola at være voksen, som om hun ser tilbage på sine eventyr. Med en bekymring, som kun voksne kan besidde, forstår jeg pludselig en mere reflekteret og følelsesladet side af Violas historie. Imellem de to damer sidder Seligmann med en venlig skepsis, som om han oplever det hele for første gang. Der er en umiddelbarhed i hans spil, der får det til at virke som om han beretter om det, der sker for øjnene af ham. Hans modvægt mod de to kvinder giver forestillingen dynamik. Alle tre er fødte fortællere. Under hele forestillingen sidder de ved et langbord. Med kun enkelte rekvisitter i form af træklodser og et stille lydbillede i det fjerne, løftes hele forestillingen af måden ordene leveres på, og det er rent ud sagt imponerende!

Der skal lyde en kæmpe ros til Bodil Alling for det smukt skrevne manuskript. Poetisk, uden at være lyrisk, bliver Violas fortælling beskrevet billedligt og levende. Den flotte tekst er orkestreret og iscenesat af Hans Rønne, fuldstændig i tråd med den finurlige måde forestillingen er skrevet på.

Det er meget svært for mig at sætte en finger på denne fine forestilling. Den er skrøbelig og smuk på samme tid, som silkepapir, der glider forsigtigt mellem fingrene, så det ikke går i stykker. Og vigtigst af alt er den inspirerende; til at se teater, til at ville lave kunst, til at formidle til børn og ikke mindst til at bruge sin fantasi. Rigtig flot forestilling!

… du vil forkæle dig selv og eventuelt et barn i din familie med en fantastisk tur i teatret. Forestillingen egner sig fra 8 år og op, men er bestemt også en oplevelse for de voksne i salen.

Er du studerende eller under 25 kan du få en billet til den nette sum af 70 kr. Men du skal være hurtig, for næsten alle spilletider er udsolgt.