Anmeldelse: Kleopatra

Spillested: Musikhuset Aarhus, Store Sal.
Spilleperiode: 1. – 9. marts. Herefter danmarksturné til 12. april.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard og Carl Emil Zacho Böye

★★★

Hvad er det?
Det gamle Ægypten er truet af Romerriget mod nord. Dronning Kleopatra flirter med den tiltagende stormagt, mens prins Harmaki og de konservative kræfter i Nilens land planlægger et snedigt attentat. Men den unge prins forvildes i et trekantsdrama mellem den unge kammerpige Charmion og den stærke og forførende Kleopatra. Prins Harmaki kæmper en inderlig kamp mellem fornuft og ære og lidenskab og kærlighed. Operaen Kleopatra er skabt af den danske komponist August Enna, og er ligeledes opsat på dansk. Opsætningen er af Den Jyske Opera og er den første i deres Den Danske Serie, der iscenesætter værker fra 12 danske operakomponister. Kleopatra stiller skarpt på den evigt aktuelle kønskamp, og zoomer ind på temaer som fornuft mod lidenskab og tradition mod fornyelse.

Det gode og det knap så gode
Når vi tænker på operagenren skabes der øjeblikkeligt indre billeder af storslåethed og grandios scenografi. I denne opsætning af Kleopatra er scenografien anderledes afstående og bar. Scenen i Musikhusets Store Sal er afrundet i en dyb halvcirkel, der åbner sig op imod salen. Bagscenen er defineret af store smukke trævægge, der leder tankerne hen på nordiske vikingesale. Denne smukke, men også mørke scenografi, bliver gennem Kleopatra konstant udfordret af varme gyldne lys og levende flammer på scenen. Kontrasten imellem det kolde, stærke træ og de lunefulde, truende flammer, fungerer enormt flot i fortællingen om landets modstridende kræfter. Den åbne udadvendte scenografi fungerer rigtig godt med koret i Kleopatra, der lejlighedsvis gennem forestillingen fylder halvcirklen ud med flotte billeder og forstærket klang.  

Den simple scenografi skænker solisterne et velfortjent fokus, hvor de virkelig får rum til at skinne igennem. Især duetterne og trioerne er overvældende imponerende, hvor solisterne i den grad skaber konflikt og spænding i deres spil.

Desværre matchede lydniveau fra både sang og orkester ikke den dramatiske historie i Kleopatra. De flotte korpassager og soli faldt flere gange til jorden, da lyden simpelthen forsvandt i salen. Hvor solisterne virkelig bærer Kleopatra fra start til slut, synes koret at falde igennem. Flere passager, hvor koreografien forsøger sig i unisone bevægelser, virker timingen off, og mellem soli, er der flere mellemrum, hvor koret er akavet i både scenegang og spil. Det føles simpelthen som om, at man med det ellers fungerende fokus på solisterne helt har glemt at instruere koret.

Vi er begge lidt uvante i operagenren, men Kleopatra synes for os at mangle noget nærvær. Operaen er storslået og musikalsk imponerende. Dog synes skuespillet at forsvinde i musikken, og solisterne spiller meget væk fra publikum, hvor spillet bliver fraværende og vi ikke bliver rørt af de ellers smukke musikalske passager.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du gerne vil opleve en tematisk aktuel opera, sunget på dansk af knalddygtige solister i en flot og moderne scenografisk ramme.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Kleopatra spiller ikke længere i Aarhus. I stedet kan du fange forestillingen på Danmarksturné, hvor du eksempelvis kan se den på Det Kongelige Teater i København d. 12-13. marts. Er du under 25 år, starter billetprisen på 45 kroner. Ellers kan en normal billet skaffes til et minimum på 80 kroner.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s