Anmeldelse: FOLKETingsKANdidaten

Spillested: Teater Katapult
Spilleperiode: 9. – 12. marts 2019
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard & Freja Stendahl Johansen

★★

Scenen er lille og scenografien er består af en masse besynderlige genstande. Her skal der udspille sig en performance af en enkelt skuespiller, Christian Gade Bjerrum, der vil stille skarpt på, hvordan politikere iscenesætter sig selv, og hvad for nogle sider af deres personlige historier, der helst ikke skal frem i medierne. Hvordan medierer man sit liv og sin fremtræden, når andre skal se på det? Det er i hvert fald det, der står i pressematerialet. Det kan man så diskutere om forestillingen efterlever.
Forestillingen er lavet i samarbejde mellem En GadeProduktion, Wounded Beast og Teater Katapult.

Helt ærligt så er det ikke særligt tydeligt, hvad forestillingen egentlig handler om. Den handlingstråd som er nævnt i pressematerialet, får ikke meget opmærksomhed. I stedet for at handle om politikeres selviscenesættelse, er der fokus på skuespillerens store interesse for klimakampen. Det tema bliver dog heller ikke til meget mere end tomme kalorier. Der er ikke rigtig nogen oprigtig argumentation i det, men snarere bare et udtryk for en personlig agenda.

Forestillingen er meget fragmenteret og vil alt for mange ting. Det kan godt føles som om, at der ikke helt er taget så mange valg, som vi kunne have ønsket. Det virker på en eller anden måde som om, at processen ikke er klar til at blive til en iscenesættelse endnu, og at alt fra Bjerrums ellers omfattende undersøgelse nu bare skal proppes i formen “teater”. Man mærker desværre den manglende instruktør, og forestillingen bliver lidt for meget inde i Christian Gade Bjerrums eget univers og når sjældent helt ud over scenekanten. Der skal gives credit for at skuespilleren selv har skruet hele forestillingen sammen! Der har været nok at tage fat i.

Scenografien, som er fyldt med mange forskellige artefakter, fungerer godt som et billede på alt det kaos, som gemmer sig bag de polerede politikerfacader. Ikke alle elementer i scenografien kommer i spil, og det gør, at vi forventningsfulde følger med ved enhver ny rekvisit, der tages i brug. Samlet set er det et godt billede på alt det “personlige vasketøj”, som man kan forestille sig, at en politiker skjuler for offentligheden.

Forestillingen vil simpelthen for meget, og vi forstår ikke hvad den skal. Og så føles den desværre utrolig lang, selvom den faktisk kun varer én time. Forestillingen har været længe undervejs, og på Teater Katapults hjemmeside kan man læse, at det har taget to år at lave den. Vi har stor respekt for det tydeligvis store arbejde, det har været at få forestillingen på benene – og vi kan ret godt lide Christian Gade Bjerrum. Han er både modig og likeable. Men det kan føles som om, at forestillingen stadig er mere et eksperiment end en færdig forestilling.

… du godt kan lide performanceteater, hvor der sker en masse ting på kort tid.

Hvis du er under 25 år, koster en billet den nette sum af 60 kr.