Anmeldelse: En forestilling om kærlighed

Spillested: Aveny-T
Spilleperiode: 5. – 13. marts 2019
Anmeldt af: Anja Langhede og Julie Mørkeberg

★★★★

En forestilling om kærlighed er baseret på noter af den amerikanske dramatiker Christopher Chen, og handler, som det fremgår af titlen, om kærlighed.

Stykket begynder som et antropologisk studie i forskellige alternativer til den gængse opfattelse af parforholdet. Vi møder folkestammer med hver deres særegne kærlighedstraditioner. Blandt andet et par, der lever i minderne og ikke taler om andet end unødvendige erindringer fra dengang, de var på ferie sydpå, et par med ekstrem fart på og behov for konstante åbenbaringer og fornyelser, samt to, der bliver gift, tager på bryllupsrejse hver for sig og lever videre med hinanden på afstand. Derfra bliver handlingen en del mere indviklet – både at forstå og forklare.

AKT1, som normalt laver radiodramatik, har her skabt en forestilling med mange skøre drejninger i en alt andet end lineær fortælling.

Vi træder ind i et scenerum oplyst af lyserødt lys og pyntet med lyserøde skummasser, der flyder på scenegulvet og hænger som skyer oppe under loftet. Både scenografien og brugen af andre effekter er gennemtænkt og understøtter atmosfæren i den fantasifulde og skæve fortælling. Det er et drømmende univers med musik, sang og en masse mere eller mindre sammenhængende handlingstråde.

Skuespillerne er vanvittigt dygtige! De giver forestillingen en helt særlig energi og en noget længere line for, hvad vi som publikum vil finde os i. Selvom vi under forestillingen flere gange tænker “hvad fanden foregår der?”, bliver de enkelte scener leveret med så meget charme og humor, at vi langt hen ad vejen bare griner højt og accepterer, at det er stykkets præmis. Samtidig indeholder stykket et meta-lag, hvor skuespillerne henvender sig direkte til publikum og kommenterer selvironisk på forestillingen. Efter en længere monolog rammer en af skuespillerne for eksempel plet med konstateringen: “Du har mistet koncentrationen”. Denne form for kontakt giver os en følelse af, at forestillingen bliver mere levende og bevidst driller sit publikum. Det er et virkelig komisk og overraskende element.

Men selvom de fleste scener er vildt sjove og fungerer godt på hver sin syrede måde, bliver stykkets helhed lidt for fragmenteret. Måske ville det samtidigt stå skarpere, hvis der blev kortet noget af længden. Vi må ærligt indrømme, at vi står af i en langtrukken og unødvendig rumskibsscene – her er forestillingen kørt så langt ud af en tangent, at vi ikke længere kan følge med.

At opleve stykket er som at blive suget ind i en krøllet hjerne og et virvar af tanker, hvor det kan være svært at få øje på en rød tråd, selvom det hele alligevel hænger sammen på kryds og tværs. Det er en anderledes og super interessant forestilling, der helt sikkert skal opleves! Den er morsom og indimellem også rørende. Det kan godt være, det forvirrende og drømmeagtige univers kammer en anelse over til sidst, men det er samtidigt dét, der gør denne forestilling helt speciel.

… du vil se en sjov, anderledes og overraskende forestilling om kærlighed.

Billetterne koster kun 125 kr. uanset om du er studerende eller ej, og så støtter du endda et godt formål, da forestillingens overskud går ubeskåret til Danner, som hjælper voldsudsatte kvinder og børn.