Anmeldelse: Panic Day

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 4. – 5. marts 2019, men spiller rundt i Danmark frem til 21. maj
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★★

PANIC DAY er en danseforestilling skabt af Uppercut Danseteater og koreograferet af Stephanie Thomasen. Danserne åbner op for alle de fysiske aspekter, der følger med det moderne præstationssamfund, hvor angst, panik og behovet for at være unik og stadig en del af flokken er kernetematikker. I en blanding mellem moderne dans og street/hiphop leger fem dansere med de temaer og åbner op for voldsom panik, men også refleksion og skrøbelige pusterum. Vi ser forskellige sekvenser af dans, der indeholder humor, aggression og tager os ind i den menneskelige sårbarhed, som vi måske har lidt svært ved at være i.

PANIC DAY er især en forestilling, der begejstrer på det visuelle område, fordi koreografien simpelthen ikke er til at tage øjnene fra! Den måde Stephanie Thomasen har fået smeltet moderne dans sammen med hiphoppens mere akrobatiske tricks, er fuldstændig genial. Både fordi det danseteknisk er i højeste liga, men også fordi det virkelig bidrager til budskabet og fortællingen om nutidens panik. Når jeg for eksempel ser en af danserne rulle op på hovedet eller snurre rundt i en omvendt pirouette, spejler jeg mig i den fornemmelse, nemlig at jeg ikke aner, hvad der er op og ned og den rådvildhed, man ser sig selv stå i sommetider. Ikke blot har hun evnen til at skabe en koreografi, hvor de forskellige stilarter, der bruges, er i synergi med hinanden, men hun har også en fantastisk evne til at fortælle noget med det. Hun forstærker med sin koreografi billederne på de “panikdage”, vi har, fordi vi måske har lidt for travlt med at være på en bestemt måde eller spejle os i helt forskruede opfattelser af det at være menneske.

Koreografien og fortællingen er jo bestemt også afhængig af, at performerne leverer – og her skuffer de overhovedet ikke! Alle fem dansere – inklusiv koreografen som den eneste kvindelige danser – har en tydelig, uimodståelig personlighed over sig, og det klæder forestillingen rigtigt meget og spreder liv og latter i forskellige scenarier. De har deres ansigt med, de fortæller historien og giver noget af sig selv, og det mærker jeg tydeligt. Både når de danser smukke, ømme duetter eller bliver aggressive i deres fysik. Det er en fornøjelse at se på, og det sætter gang i følelserne og refleksionen over sit eget liv og på hvilke præmisser, man har valgt at leve det.

… du vil opleve en danseforestilling med et danseteknisk vanvittigt højt niveau, men som også har et super vigtigt tema på hjerte især for den yngre generation.

Studerende og unge under 25 år kan få fingre i en billet til 90 kroner, og man sidder super fint alle steder i salen.