Anmeldelse: Frøken Julie

Spillested: Skuespilhuset
Spilleperiode: 2. – 29. marts 2019
Anmeldt af: Ditte Maja Noach

★★★★

I årets første forårsmåned kan August Strindbergs klassiske fortælling Frøken Julie opleves på Skuespilhuset. Den stakkels grevedatters kvaler bliver smukt iscenesat af Staffan Valdemar Holm. Han præsenterer os for stykkets tre karakterer Frøken Julie, tjeneren Jean og kokkepigen Kristin, der med trekantsdramaets løgne, sex og skrig skubber til de stærkt optegnede samfundsklasser.

De fysiske rammer i Frøken Julie er køkkenets sorte flisebelagte vægge. De genspejler de grå rekvisitter, der står spredt på scenen; en gryde på et komfur, hvor skyer af damp fra kogende urin stiger op; en enmandsseng, der står som centrum for alting. Scenografien er elegant og kraftfuld, en klassisk sort/hvid-film kun brudt af den røde vin og blodet fra en myrdet fugl.

I dette rum udspilles, i tidsrummet af en enkelt nat, et drama, der får døden til følge. Størstedelen af stykket tager form som en dialog mellem Julie og Jean, der flirtende snart råbende spiller på hinandens og egne følelser. Sexualiteten bliver et våben og en flugt, og er konstant til stede på scenen, hvilket i særdeleshed kommer til udtryk i stykkets stærkeste scene. Det er en brutal elskovsscene til de overdådige toner af Gånglåt från Äppelbo. Alt imens Julie og Jean stønnende udskiller drømme for fremtiden, træder en ukendt figur frem til scenens kant og får os alle til at klappe deres klimaks i hus. Meget besynderligt, yderst inddragende.

Fanny Louise Bernth indtager overlegent rollen som den sindsforvirrede grevedatter. Det ene øjeblik i flirtende Lolita-stil snurrer hun den noget ældre Jean om sin lillefinger med replikker som: “Nu skal de bare kysse min sko, så er alt perfekt.”, og “Ved du hvad kærlighed er?”, skreget på knæ ind mod Jeans lem. Det næste øjeblik er hun ude af stand til at tage selvstændige beslutninger og trygler “Hjælp mig. Befal mig.”

Frøken Julie behandler emner som sociale klasser, magtforhold og køn med en perfekt doseret blanding af alvor og humor. Skønt scenografiens, musikkens og skuespillernes indbydende sammenspil, bliver stykkets helhed en smule tungt. Dialogen kører ufortrødent gennem hele stykkets længde og befinder sig udelukkende i to niveauer: Langsom talestrøm og skrigende skænderi.

… du er til drama i stor stil, med overdrevne armfagter og velskrevne smukke replikker.

Hvis du er under 25 år, så kan du købe ungdomsbilletter fra 120 kr.