Anmeldelse: End Of The Rainbow

Spillested: Bastionen Nyborg
Spilleperiode: 21. februar – 17. marts 2019
Anmeldt af: Gæsteanmelder Jens Jepsen

★★★★★

End of the Rainbow er en musikalsk teaterforestilling, som det nye produktionsselskab DAMBY&WAHLERShar valgt at give sig i kast med på Bastionen i Nyborg. Vi befinder os sidst i 60’erne, i en alt for lille suite midt i London.  Judy Garland er nået til sit livs efterår. Et overforbrug af piller og alkohol har sat sine spor, hun er i så stor gæld, at selv Luksusfælden ikke kan hjælpe. Sammen med hendes nye forlovede, Micey Deans (Jon Lange), og en af hendes tidligere pianister, Anthony (Keld Heick), skal de i gang med en række koncerter, så de kan få betalt den store gæld af. Men er charme og X-FACTORnok? Kan Judy holde sig clean? Er Mickey ude efter mere, end bare Judy’s hjerte?

Betty Glosted, som kan fejre 40-års jubilæum, leverer en forrygende Judy Garland, der er fyldt med sex, charme, temperament og en jazzet sangstemme, som fylder Bastions flotte teatersal ud. Betty spiller med sådan en vildskab, at hele salen er enige om at elske hende. Hun ejer denne forestilling. Er man vild med Betty Glosted, er man vild med End of the Rainbow!
Jon Lange, som spiller Mickey Deans. Den seneste forlovede i rækken til Judy Garland. Jon Lange formår at spille med en stor styrke. Især i hans skænderier, er der så stor intensitet, som får selv dem på bagerste række, til at holde vejret. Den helt store overraskelse må siges at være Keld Heick. Han har aldrig haft en rolle i en teateropsætning, og hans debut starter lidt usikkert ud, men som forestillingen skrider frem, vinder han ind i hjerterne. Hans sammenspil med Jon er genialt, og hans kærlighed til Judy er fremført så sød og fin, at man bliver helt rørt indeni.

Anders Vesterholms scenografi er også vigtig at fremhæve. Det er lækkert at se alle de detaljer, han har fået med i ’en alt for lille suite’, og det bidrager til stemningerne og livet i scenerne. Når suiten åbner sig, kommer den lille natklub ’Talk of the Town’ frem i lystet. Her har et femmandsorkester gemt sig, og disse fem herrer er helt klart et af aftenens højdepunkter. De spiller virkelig lækkert, og det er en stor fornøjelse!

… du vil se en del af ’troldmanden fra Oz’- stjernes liv, som ikke er glamour og Hollywood. Du får en aften med humor, god musik og Betty Glosted i glimmer.

Billetpriserne ligger mellem 250-495 kroner alt efter hvor i salen, du vil sidde.