Anmeldelse: Et dukkehjem

Spillested: Vendsyssel Teater
Spilleperiode: 20. februar – 20. marts 2019
Anmeldt af: Marie Krakau

★★★★★

Et dukkehjem er dramatiker Henrik Ibsens vel nok mest kendte skuespil fra 1879 om Nora, der forlader mand og børn for at lære sig selv at kende. Det hele virker ellers som fryd og gammen hos familien Helmer. Noras ægtemand Thorvald har netop fået job som direktør for Aktiebanken, de tre små børn er glade, og Nora er lykkelig. Men på få dage henover julen krakelerer glansbilledet. Hemmeligheder og løgne ser dagens lys, og får Nora til at se sig selv, og den relation hun og hendes mand har, i et nyt lys.

På Vendsyssel Teater er det instruktør Kaspar Rostrup, der har fået til opgave at fortolke og iscenesætte klassikeren med et dygtigt hold af skuespillere, der bl.a. tæller Sofie Topp-Duus, Preben Kristensen, Martin Hestbæk og Søren Hauch-Fausbøll.

Der er få, der kan skrive komplekse karakterer som Ibsen, og i hænderne på instruktør Kaspar Rostrup og skuespiller Sofie Topp-Duus, kan ingen være i tvivl om, hvorfor Nora er gået hen og blevet en af dramatikkens mest væsentlige kvinderoller. Topp-Duus spiller hende magtfuldt og nuanceret og giver plads til både kompromisløshed og tvivl. Det er en sand fryd at være vidne til.

Skuespilleren leverer den ene stærke scene efter den anden, og langt de fleste karakterer er psykologisk velfunderede og overbevisende. Særligt stærkt står Søren Hauch-Fausbølls doktor Rank, familien Helmers nære ven, der er døden nær og meget forelsket i Nora. Hans sødme og ømhed virker så ren og går lige i hjertet og står i skærende kontrast til den intolerante og kontrollerende Thorvald. Det er sjældent at se Hauch-Fausbøll i roller, der ikke partout skal få publikum til at grine, og ja, doktor Rank har bestemt sine morsomme momenter, men det er i alle de andre scener, hvor magien virkelig sker og allermest i samspil med Sofie Topp-Duus’ Nora.

Det er en klassiker i klassiske klæder i Stine Martinsens scenografi og kostumer. Vi er ikke i tvivl om, at vi er i et pænt borgerligt hjem i slutningen af 1800-tallet. Scenerummet er ét af de mest pirrende i landet, scenen er rund og er omkranset hele vejen rundt af publikum, der ikke sidder mere end fem rækker fra skuespillerne. Der er en vild dynamik i den runde scene, som tvinger skuespillerne til at bevæge fra et sted på gulvet til et andet for at holde scenen i gang fra alle vinkler i salen.

Scenografien og den smukke lyssætning bliver ved med at overraske og imponere. Som en subtil medspiller understreger den hele tiden Nora og Helmers relation, om det er i den tiltagende smalle lysstribe, der forener dem og endeligt dele i to, eller i trappen, der leder spillerne under scenen og til slut ikke længere er en trappe mod undergang, men har forvandlet sig til en opadgående rampe fra hvilken Nora siger sine sidste ord til sin mand.

Et dukkehjem er sådan en forestilling, som enhver teater-elsker kommer til at se flere gange i masser af forskellige fortolkninger. Jeg har aldrig set Et dukkehjem før, men jeg er helt sikker på, at denne udgave for altid vil sidde dybt i min sjæl og sætte barren højt for alle de kommende dukkehjem, jeg i årenes løb kommer til at besøge.

… du vil se en overvældende vellykket teaterklassiker i et af dansk teaters fedeste scenerum.

Du skal kun af med 75 kroner for en billet, hvis du er studerende eller under 25 år, og så gør din billet sig endda også ud for tog- og busbillet. Hvis du skal til Vendsyssel Teater fra et andet sted i Nordjylland, kan du nemlig tage alle busser og lokaltog fra Nordjyllands Trafikselskab til og fra forestillingen helt gratis, så længe du viser din teaterbillet.