Anmeldelse: MIXDOUBLE

Spillested: Det Kongelige Teater: Skuespilhuset, Lille Scene
Spilleperiode: 20. februar – 23. marts 2019 (herefter på turné)
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

To voksne par mødes én gang om ugen til et slag badminton. Det er jo en god måde at lave noget sammen på og se et par gode venner. Men under det farverige sportstøj og de flyvende fjerbolde lurer katastrofen og tvivlen på, om den de er gift med egentlig er den rigtige, og om vennerne overhovedet er så fede venner, som de troede.

Mixdouble er en nyskrevet forestilling af Lærke Sanderhoff, udviklet i samarbejde med Det Kongelige Teaters dramatikerlaboratorium KGL Dansk, som ved urpremieren er iscenesat af Stine Schrøder Jensen. På scenen er Esben Dalgaard, Maria Rich, Morten Brovn og Christina Exner i en farverig sportshals-scenografi af Rikke Juellund.

Det kræver stærke karakterer og gode skuespillere at løfte et kammerspil som dette, og heldigvis er det lige præcis, hvad Mixdouble har. Lærke Sanderhoff har skrevet nogle yderst genkendelige og skarpt optegnede persontyper og reaktionsmønstre, som vi både genkender fra os selv og vores omgivelser. Alle er de, umiddelbart, dybt irriterende, og sympatien skifter fra den ene person til den anden lige så hurtigt, som fjerbolden skydes over nettet. Det ene øjeblik krummer vi tæer over, hvor uudholdelig Esben Dalgaards karakter, Ulrik, er, når han forsøger at være sjov ved at tale med en hæslig pivestemme. Det næste øjeblik får vi ondt af ham, når hans tørre kiks af en kone, Amanda, skarpt sætter ham på plads, og indiskret minder ham om, hvad de har snakket om til parterapi. Morten Brovn er til start voldsomt irriterende, som den regelrette Martin, der konstant tjekker sine tal på sit fitness tracker-ur, og nærmest ikke tør nærme sig sin kone, Christina, uden først at få lov. Da han endelig bukker under for hendes nedgørelser i et hjerteskærende angstanfald, får man lyst til at fare op på scenen og holde om ham. Meget velspillet af Brovn!

Spillerne får dog for først for alvor fat i anden halvdel af forestillingen. I starten virker replikkerne spillede og unaturlige, og vi tror ikke helt på kemien og forholdet karaktererne imellem. Derfor fanger forestillingen ikke nødvendigvis fra første øjeblik, og vi skal bruge lidt tid på at afkode forestillingen. Det stive spil gør, at vi ikke rigtig kan afgøre, om det er meningen, at det skal være sjovt, eller om det er alvor. Senere finder vi ud af, at det i virkeligheden er lige præcis det tragiske, der skal få os til at grine, men det står ikke skarpt fra start, fordi den humoristiske timing mangler. På bekostning heraf bliver forestillingen også lige til den lange side. Vi slæber os lidt igennem den første halve time og sidder tilbage med en følelse af, at den sagtens kunne være kogt mere ned.

Men sjovt bliver det heldigvis, selvom det ind imellem føles helt absurd at sidde og grine af, hvor tragisk det hele er, og hvor dårlige de fire mennesker på scenen er til at forstå hinanden. De gør ondt helt ned i maven, og tæerne krummer sig sammen, når Christine Exner i rollen som Christina nærmest mobber sin mand og latterliggør ham i de øjeblikke, hvor han har allermest brug for hendes. Den langsomme krakkelleren og vej mod det afgrundsdybe vanvid kan virkelig mærkes, og derfor er Mixdouble et solidt og veludført bud på et nyskrevet dansk kammerspil.

Skynd dig ind og se den, hvis..
… du vil se et stykke vellykket nyskrevet dansk dramatik, som kan få det til at gøre ondt helt ned i maven.

Lille Scene er ikke særlig stor, så vi vil vove at påstå, at du ser lige godt fra alle pladser. Derfor er der heller ikke prisforskel på dem. Hvis du er under 25 er der dog aldersrabat, og det vil derfor kun koste dig 156 kroner. Er du helt almindelig voksen, er prisen 260 kroner.