Anmeldelse: Art

Spillested: That Theatre Company på Krudttønden
Spilleperiode: 20. februar – 23. marts 2019
Anmeldt af: Marie Krakau

★★★★★

På Krudttønden i København spiller engelsksprogede That Theatre Company den oprindeligt franske komedie Art om vennerne Marc, Serge og Yvan hvis venskabs fundament begynder at vakle, da Serge køber et hvidt maleri til 100.000 euro. Forestillingen har siden premieren i 1990’erne gået sin sejrsgang i både Frankrig, England og USA, hvor den vandt en Tony for bedste skuespil.
Art er skrevet af dramatikeren Yasmina Reza, der med forestillingen dissekerer tematikker om et venskabs skrøbelighed, magtbalancen mellem mennesker og hvor meget sandhed, vi egentlig kan tåle at høre. Det er instruktør og skuespiller Ian Burns, der står bag iscenesættelsen, mens de tre venner bliver spillet af Benjamin Stender, Rasmus Emil Mortensen og Peter Vinding, hvis navne klinger ligeså dansk, som deres accent klinger troværdigt engelsk.

Umiddelbart handler det om moderne kunst: et helt hvidt maleri med et par enkle hvide streger. I virkeligheden er kunst en meget lille del af, hvad der gør Art til en fryd at se. Vennegruppens alfahan, Marc, føler sig personligt ramt, da Serge køber et modernistisk og svinedyrt maleri. Serge selv at vældig tilfreds med sit nyeste indkøb og bærer det næsten som besat ind og ud af scenen iført hvide handsker. Fanget i midten er stakkels Yvan, den følsomme og konfliktsky i flokken, der som en vindbøjtel skifter side alt efter hvem af vennerne, han taler med.

I starten bliver vi ledt til at tro, at Marcs aversion mod Serges køb ligger i selve værket; at Serge har ladet sig forblænde og købt kejserens nye klæder i maleriform. Men det viser sig hurtigt, at der er meget mere til historien. Maleriet har sendt chokbølger gennem de tre mænds 15 år gamle venskab, og tvinger dem til at se i øjenene, at de historier de har spundet om hinanden og deres gruppe ikke længere er sandheden. Det sætter gang i Arts egentlige budskab om, hvor meget sandhed der egentlig er godt for et forhold, om loyalitet og om, hvor skrøbelige relationer kan være.

Sympatien med karaktererne skifter i takt med, at scenerne skrider frem. Først er vi på Marcs side, så Serges, så Yvans og om igen, for hvem har egentlig ret, når spørgsmålet ikke handler om et maleri, der kun kan beskrives som hvidt-i-hvidt, men om de tanker vi har om hinanden? Er det rigtigt, at Marc siger sin uforbeholdne mening? Og er det det rigtige, når Serge ender med at lyve for at bevare venskabet? Hvor mange løgne er det egentlig nødvendigt at fortælle for at opretholde forestillingen om os selv og de grupper, vi indgår i?

I den sparsomme dagligstue-scenografi tindrer skuespillerne, hvis komiske timing sidder lige i skabet. Jo større konflikterne og frustrationerne vokser sig, jo sjovere bliver det at være vidne til. Der bliver spillet med udpræget stor mimik og gestik, der på effektiv vis indrammer konfliktens absurditet og sender tankerne mod karakterer som Basil fra Halløj på Badehotellet og Ross fra Friends.

Det hele spilles på umiskendelig britisk. Skuespillerne har alle en troværdig diktion og udtale, og hvis jeg ikke vidste bedre, kunne jeg nemt være blevet narret til at tro, at de var på turné fra England. Hvis du er en af dem, der helst vil have undertekster på, når du ser serier og film, må det ikke skræmme dig fra at tage ind og se Art. Du behøver på ingen måde at have studeret et halvt år i udlandet for at kunne følge med.

… du er i humør til en godt grin og en historie, der har mere på hjerte end som så. Og tag en ven eller to med ind at se den og få rusket op i tankerne om, hvordan og hvorfor jeres gruppedynamik fungerer, som den gør.

En billet koster 105 kroner, hvis du er under 25 år og 125 kroner, hvis du er studerende. Der er ikke nummererede pladser, så så længe du ikke kommer fem minutter før forestillingsstart, så kan du sagtens sikre dig en rigtig god plads.