Anmeldelse: SPIS! Eventyrligt

Spillested: Den Fynske Opera
Spilleperiode: 14. februar – 24. februar 2019
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★★

SPIS! Eventyrligt er en gastroopera, som forsøger at blande teater, opera, ballet og kulinariske oplevelser. Med afsæt i et stort middagsselskab hvor selveste H. C. Andersen skal komme og fortælle eventyr, skal vi igennem de mest kendte af dem, samtidig med at vi skal spise mad der passer til! Men selvfølgelig går det ikke helt som man havde regnet med, og tjenerne Charlotte og Malte ender med at skulle redde middagen. De er heldigvis gode til at finde på eventyr helt selv, og så ender middagen jo med at gå meget godt alligevel.

Det er fra starten underligt, som voksen mand, at skulle gå alene ind til en børne/familieforestilling helt alene, og det ender selvfølgelig med at jeg er den sidste der træder ind. Alle sidder bænket ved bordet, og jeg når ikke at nyde den underlige og magiske stemning, der er i rummet, fordi da jeg træder ind bliver jeg selvfølgelig annonceret højlydt af tjeneren. Man er vel til middagsselskab, men mormoren, som jeg ender med at sidde ved siden af, hygger sig ihvertfald gevaldigt over min overraskelse. Da jeg så får sat mig ned, kølet ørene og forestillingen stille og roligt starter, får jeg virkelig nydt den verden, som de har skabt inde i Den Fynske Opera. Der står fugle på bordet, træerne tårner op omkring os og en kæmpe stor tekande pryder bordet, og man kan bare mærke, at der er kælet for omgivelserne. Der skal fortælles eventyr, men H. C. Andersen er åbenbart ikke ret god til at møde op, så tjenerne må improvisere sig igennem middagen, og det klarer de heldigvis rigtig godt. Skuespillerne Malte Frid-Nielsen og Charlotte Haugaard oser af charme og komisk timing, og de fungerer rigtig godt sammen som de to tjenere på slap line.

Alt imens de prøver at få middagen til at fungere, så skal publikum også nyde SPIS! Eventyrligts gastronomiske udfoldelser, og uden at afsløre menuen, så kan jeg fortælle at vi skal igennem ting som sne, havvand og jord. Idéen med at integrere smagsløgene fungerer rigtig godt. Mæt bliver man ikke, men de små retter, man får serveret forestillingen igennem, underbygger de fortællinger, der foregår omkring os, og alene den måde, hvorpå man selv skal finde ud af, hvad der kan spises (derfor ingen afsløring af menuen), er til stor underholdning når man sidder så tæt sammen med fremmede mennesker omkring spisebordet. Desuden bruger de ballet og opera i en børneforestilling, og det kan mærkes at, ikke nok med at der lagt en masse arbejde i selve koreografien og sangene, men det er også gjort på en måde, så det aldrig bliver for langt eller voldsomt, så børnene, som måske ikke nødvendigvis er helt klar til den slags underholdning, stadig bliver fanget og underholdt.

Jeg er helt sikkert for gammel til at falde for alle vittighederne, og når man er vokset op i Odense, kan man godt føle at det er de samme H. C. Andersen fortællinger, man hører igen og igen på samme måde, men her helt klart en af de mest kreative, hyggelige og inspirerende familieforestillinger jeg har set længe.

Skynd dig ind og se den, hvis..
Forestillingen spiller desværre kun få dage endnu, men hvis du er frisk på at give dine børn eller din barnlige sjæl en eventyrlig, kreativ og hyggelig oplevelse, så skal du nå at fange denne forestilling.

Billetterne til forestillingen kan købes for 180 kr., men kan købes billigere hvis man er Momentum årskortsholder.