Anmeldelse: FRIT FLET

Spillested: Sort/Hvid og Mungo Park Kolding
Spilleperiode: 16. februar – 16. marts 2019 på Sort/Hvid og 21. marts – 4. april 2019 på Mungo Park Kolding
Anmeldt af: Julie Mørkeberg og Marie Krakau

★★★★

FRIT FLET er en samproduktion mellem Sort/Hvid og Mungo Park Kolding, baseret på bogen af samme navn. I dramatiseringen af fællesbogen bliver et udvalg af bogens tekster bragt til live i skikkelse af fire kvindelige skuespillere. Ligesom bogen, er forestillingen et fletværk af mange genrer skabt i samarbejde mellem instruktør Liv Helm, scenograf Franciska Zahle og komponist Hannah Schneider i samråd med dramaturg Tanja Diers.

I FRIT FLET får vi alt fra satire og revy til tragedie og poesi opført på kryds og tværs af tekst, musik og scenografi. Fælles for den fragmenterede forestilling er, at den reflekterer over det at være kvinde. Kvindens krop og sind. Hunkønnet fra foster til lig. Hvad betyder det at være født som pige i vores samfund? I andres samfund? Og hvad hvis vi ikke opfattede køn som primært, men sekundært?

Som enkeltstående små scener, sange og sketches fungerer mange af Line Knutzon, Naja Marie Aidt og Mette Moestrups tekster fint. Særligt når det bliver morsomt, fungerer forestillingen rigtig godt. I den enkle scenografi spirer den groteske humor flot frem og sender latterbølger gennem salen. Specielt i scener, hvor der bliver sunget lejlighedssange bestående af skæve strofer om hovedpersonens mange fiaskoer gennem livet. Det er ikke bare sjovt – det er virkelig sjovt! Skuespillerne giver os alt fra grotesk komedie og alvorstung melodrama til kabaret, og de gør det overbevisende med spillevende mimik og gestikulation.

Nogle af scenerne er dog så dystre og tunge, at vi allerede er mættede forholdsvis kort tid efter forestillingen er begyndt. Flere gange bliver det for tydeligt, hvad forestillingen vil have, vi skal føle, og derfor stritter vi imod. Eksempelvis er der en scene om kvindernes internationale kampdag, hvor vi skal føle os taknemmelige og privilegerede over, at vi lever så godt i trygge Danmark. Vi møder to kvinder – en kvinde i Danmark, der i listeform fortæller om sin (kedelige og ubekymrede) dag, og en anden kvinde, der krydser grænsen mellem USA og Mexico med fire børn på slæb. Et af børnene dør af dehydrering, og moderen tager barneliget med sig på sin vej til en tomatplantage, hvor hun arbejder alt for hårdt til en alt for ringe løn.

Meningen bag ordene borer sig aldrig ind i vores hjerter, og det er en skam, for det er uden tvivl både gode intentioner, der bliver lagt frem, og væsentlige spørgsmål, der bliver stillet.

Stærkest står det musikalske univers. Komponist og sanger Hannah Schneider har skabt et utroligt smukt lydbillede, der efterlader os hungrende efter mere. Vi ønsker virkelig, at al musikken bliver indspillet og udgivet, så vi kan høre det på repeat det næste lange stykke tid! Musikken er på én og samme tid drømmende, melankolsk og poetisk og giver teksterne et magisk liv, der hverken bliver for tungt, sorgfuldt eller muntert, men i stedet balancerer hele følelsesspektret vældig elegant. Det er i sangene, at vi for alvor bliver revet med af de fortællinger, forestillingen formidler. Det er her, vi føler noget.

… du vil have en både morsom og dyster (omend belærende) teateroplevelse – eller en gave til dine øregange med noget af det bedste musik, dansk teater har at byde på for tiden.

Hvis du er under 25 år, koster en billet 125 kr. Er I en gruppe på minimum seks, kan I få billetterne til 40 kroner stykket.