Anmeldelse: Terkel – The Motherfårking Musical

Spillested: Tivolis Koncertsal (efterfølgende på turné rundt i landet)
Spilleperiode: 14. februar – 31. marts 2019
Anmeldt af: Anja Langhede og Trine Berg Balle

★★★★

”Man ved aldrig, hvornår man får brug for et jernrør”, ”Din mor har en formidabel røv!” og ”Ska vi ha’ en tååååst?”. Det er bare et par af de mange ikoniske replikker fra Anders “Anden” Matthesens animationsklassiker Terkel i Knibe fra 2004. Den voldsforherligende film om Terkel, der går i 6.A på Kastanjevejens skole, og alle hans daglige udfordringer med venskab, familierelationer og mobning er nærmest blevet et nationalklenodie. Nu har filmen fundet vej til scenen under navnet Terkel – The Motherfårking Musical. Her møder vi det velkendte, farverige persongalleri, der udover Terkel (Ruben Søltoft) bl.a. tæller Terkels ven Jason (Clemens Telling), klasselærer og fortæller Arne Nougatgren (Martin Brygmann), bøllerne Sten og Saki (Joel Hyrland og Hadi Ka-Koush), Fede Dorit (Lea Thiim Harder) og Onkel Stewart (Thomas Bo Larsen). Men alt er ikke helt ved det gamle, for i Clemens’ nyskrevne manuskript befinder vi os ikke længere i 00’erne, men i år 2019. Og hvem var det nu egentlig, der var ude efter Terkel?

Er det muligt at overføre den grænseoverskridende, legendariske film Terkel i Knibe til scenen, uden at det vil føles som en billig kopi? Og helt uden ophavsmanden Anden? I det store hele, ja. For selvom at vi nok allerhelst havde set en version, hvor alle roller var spillet af Matthesen selv, lykkes det for instruktør Nikolaj Cederholm og det velvalgte cast at skabe en udgave, der er tro mod sit ophav og samtidig leverer noget originalt.

Det kræver et par minutters tilvænning og accept af, at det nu engang ikke er Anden, der fortolker de velkendte karakterer. Men herefter begynder man at holde af dem på ny. Med sit komiske kropssprog og stemmeføring læner Ruben Søltoft sig tæt op ad den originale Terkel, og han både synger og rapper overraskende godt. Martin Brygmann er som skabt til rollen som Arne, og Joel Hyrland og Hadi Ka-Koush har god komisk timing som makkerparret Sten og Saki. Vi får et kærligt gensyn med flere af de store hits som “Arne… Han er For Cool!”, “Hva’ Med Dig Selv?”, “Quangs Sang” og “Ta’ og Fuck Af”, samt en håndfuld nye sange, der som oftest blender godt ind i universet. Sten og Sakis “Militjær” står frem som en af forestillingens mest velfungerende nyskrevne numre, men også “Sidste Skridt”, hvori Dorit får lidt velfortjent taletid, gør indtryk.

Tegneserieuniverset er forsøgt overført til scenen, så karaktererne både ligner og lyder, som vi kender dem. Den animerede stil går igen både i kostumer, spillestil og visuelle effekter, og især virker figurernes karakteristiske gangart med de slatne, bøjede knæ virkelig godt på scenen. Nogle af karaktererne fungerer dog bedre end andre, og desværre halter Thomas Bo Larsen en smule som kultfiguren Stewart Stardust. Måske fordi Matthesens egen fortolkning i Jul på Vesterbro og diverse shows er så ikonisk. Eller også er tiden bare vokset fra den alkoholiserede upassende onkel.

I anden akt føles forestillingen en anelse for lang. Fortællingen synes ikke rigtig at kunne blive gjort færdig, og sangen “En veganer med planer” sætter en lidt trættende krølle på begivenhederne. Terkel – The Motherfårking Musical er et grotesk og politisk ukorrekt indspark i en tid, hvor den identitetspolitiske debat raser. Det ville være let at føle sig stødt over de gentagne voldsscener og den voldsomme sprogbrug, men måske ser vi igennem fingre med det, netop fordi vi på forhånd har accepteret, at det skal være for meget. Ellers havde det ikke været i Andens ånd. “Det var da godt, der ikke var nogen, der blev krænkede over noget”, synger hele ensemblet til sidst. Det håber vi så på.

… du vil have et gensyn med alle de velkendte karakterer fra Anders Matthesens kultfilm, tilsat lidt nyt og spændende scenisk krydderi!

En billet koster mellem 280-665 kr., alt efter hvor i salen, du vil sidde. Der er desværre ingen rabatter at hente for unge eller studerende.