Anmeldelse: Halfdans Hokus Pokus

Spillested: Det Kongelige Teater – Skuespilhuset
Spilleperiode: 9. februar – 16. marts 2019
Anmeldt af: Marie Krakau

★★★★★

Der skydes med Halfdan Rasmussen-kanoner i Skuespilhuset. I Halfdans Hokus Pokus bliver digteren og børnerimenes mester nr. 1s tekster til et 55 minutters festfyrværkeri bestående af tyggegummikonger, bolsjedyr, astronauter og ballerinaer. I hænderne på instruktør Anders Lundorph og scenograf Julian Toldam Juhlin bliver  Halfdan Rasmussens tekster vakt til live og givet krop, sjæl og ikke mindst farve. På den farvestrålende scene jonglerer de fire skuespillere Laus Høybye, Karen-Lise Mynster, Merete Mærkedahl og Rasmus Fruergaard mellem flere af de skæve personligheder Rasmussen skriver om. Skuespillerne får selskab af musikeren Sune Skuldbøl Vraa Nielsen, der både sætter musik og lydeffekter til rimene.

At se Halfdans Hokus Pokus er lidt som at stikke hånden ned i en stor bland-selv-slikpose fyldt med al ens yndlingsslik – lækkerierne bliver bare ved med at komme. Forestillingen er et miks af en masse af Halfdan Rasmussens fantastiske børnerim, nogle fortalt af rimets hovedperson andre blot sagt af tidligere rims karakterer. Det ene rim følger det andet uden egentlig handling, men som øjebliksbilleder fra den magiske fantasiverden, som Rasmussen som ingen andre formår at skabe. Instruktør, Anders Lundorph, har gjort klogt i ikke at konstruere en rammefortælling om forestillingen, men lade rimene stå alene, så deres humor, inderlighed og overraskende karakter får lov at blomstre.

Lige som Halfdan Rasmussen selv, besidder forestillingen evnen til ikke alene at tryllebinde de yngste i salen, men også gribe de voksne. Jeg tager hatten af for, at den er i stand til at tale til så mange forskellige målgrupper på samme tid. For de yngste er det særligt den meget ekspressive og non-verbale falde-på-halen-komik, der går rent ind, og som Laus Høybye som tykt bolsjedyr er eminent til, mens de lidt større børn griner højt over de besynderlige tekster, og de voksne sætter pris på rimenes underliggende mening. Særligt vellykket er forestillingen for mig, fordi skuespillerne spiller komisk, men ikke overdriver og bliver for barnlige. Og at dømme efter børnenes latter i salen, var de mere end tilfredse med det.

Scenografien er et kapitel for sig. Hvis Halfdan Rasmussens fabulerende rim og remser er hovedretten, så er scenografien desserten. Og ikke hvilken som helst dessert, den allermest overdådige du kan tænke dig til. Scenograf Julian Toldam Juhlin leverer det ene smukke scenebillede efter det andet og lader dem indramme rimenes finurlige skævheder på kornet. Fra starten er intet, som det ser ud til, en kæmpe babushka-dukke, der bliver åbnet på midten, som var det et Franz Jäger-pengeskab fra Olsen-banden, åbenbarer først en astronaut, som herefter bliver til en ridder, som ender som en ballerina som inderste lag. En opret-hængende mega-sandwich med salat og spejlæg bliver til verdens største seng, mens æggeblommen omdanner sig til månen. Toldam Juhlin har med sin legesyge og smukke scenografi givet Halfdan Rasmussens univers en nutidig pendant til det Ib Spang-Olsen gav os. Alene for at se en af denne teatersæsons mest prægtige scenografier bør alle gå ind og se Halfdans Hokus Pokus.

… du kunne tænke dig at opleve at verden fyldt med fortryllende rim, farver og fantasi.

Du kan få billetter på balkonen for 90 kr. hvis du er under 25 år eller til 150 kr. hvis du er over. Men vil du have de bedste pladser, koster alle pladser på gulvet 120 kr. for alle under 25 år og 200 kr. for dem over.