Anmeldelse: Fyrtøjet

Spillested: Aalborg Teater
Spilleperiode: 28. januar – 23. februar og 12. – 30. marts 2019.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★

Én, to! Én, to! Soldaten kommer marcherende ad landevejen, hvor han møder en heks, der lover ham rigdom, som overgår al fantasi, blot i bytte for et simpelt fyrtøj. Soldaten må kravle ned gennem det hule træ, møde hunde med øjne så store som tekopper, møllehjul og rundetårn, fylde lommerne med guld, sølv og kobber og til sidst finde fyrtøjet og bringe det til heksen.
Det var alt, jeg huskede fra det gode gamle H.C. Andersen eventyr. Overrasket blev jeg, da eventyret foldede sig ud og mindede mig om prinsessen, profetien og fyrtøjets magiske ønsker, som følger efter mødet med heksen og kæmpehundene.

Aalborg Teaters opsætning af Fyrtøjet er tro mod eventyrets natur, og H.C. Andersens billedlige skriftsprog vækkes til live, præcis som var det en børnebog, der foldede sig ud for øjnene af os.

De fleste af os er bekendte med eventyret om soldaten, fyrtøjet og hundene med gigantiske øjne. Det var et glædeligt gensyn, da forestillingen vækkede det gamle eventyr til live. Det er en farverig iscenesættelse, der bestemt er lavet på børnenes præmisser. Derfor føles den også lidt lang for os voksne i salen. Jeg synes det er modigt og beundringsværdigt, at eventyret er målrettet børnenes humor, fantasi og leg, og de mange små interaktive scenarier, hvor børnene opfordres til at kommentere på handlingen, hjælpe karaktererne på scenen og agere folk i kongeriget, er hyggelige og taget godt imod af de mange børn blandt publikum. Det til trods, kan jeg fornemme, at jeg ikke er den eneste der af og til keder mig. Børnene døser hen, bliver urolige og mister koncentrationen flere gange i løbet af forestillingen. Og grunden til dette synes simpel. De mange gode elementer og intentioner drives for langt. Kampscener, kage-akrobatik og andre klovnerier, som alle er imponerende udført, trækkes i langdrag og bliver uinteressant.

Heller ikke al skuespil er lige stærkt, og især soldaten, spillet af Sebastian Henry Aagaard Williams, falder igennem. Han bliver af og til så overgearet, at det kører forestillingen ud på et spor, der er svært at følge med i for både børn og voksne. Det bliver ærligt talt en smule irriterende, trods Williams unægtelige charme. Over for soldaten finder vi prinsessen, spillet af Mette Klakstein Wiberg, som leverer et overbevisende skuespilarbejde, der balancerer perfekt i mellem barn, teenager og voksen. Den 14-årige prinsesse appellerer til alle blandt publikum uanset alder, og løfter forestillingen fra ren børneunderholdning til en mere familievenlig kunstoplevelse.

Sidst skal der lyde en ros til scenografen Mari Lassen Kamsvaag for at bringe de tre hunde til live. Selvom resten af scenografien virkede en smule tom – helt logisk eftersom, der kører to forestillinger på Aalborg teaters store scene samtidig – redder hundene det scenografiske udtryk til stor glæde for alle børnene, der så imponeret med ved hver eneste bevægelse fra de enorme hunde.

… du vil have en hyggelig eftermiddag med dit barn, barnebarn, niece eller nevø. De vil uden tvivl blive vilde over hunden med øjne så store som rundetårn!

Prisen pr. billet er 160 kroner, studerende eller ej. Børn under 15 år koster 80 kroner.