Anmeldelse: Kunsten at være lykkelig

Spillested: Betty Nansen Teatrets aneksscene Edison
Spilleperiode: 9. februar – 9. marts 2019

★★★★

Forestil dig en selvhjælpsbog med 50 livsråd, som skal hjælpe dig med at leve et lykkeligt liv. Forestil dig så, at den er skrevet af æslet fra Peter Plys. Det er sådan instruktør Rune David Grue selv beskriver den pessimistiske filosof Arthur Schopenhauers bog, som er grundlaget for forestillingen Kunsten at være lykkelig. Schopenhauer mener, at vi skal stoppe vores stræben efter lykke, da dette kun gør os ulykkelige. Vi skal i stedet forsøge at leve et tåleligt liv. I Kunsten at være lykkelig følger vi tre personer, spillet af Ena Spottag, Nicolai Dahl Hamilton og Anders Mossing, som hjælpes ad med at lære at leve efter Schopenhauers 50 livsråd. De kæmper med at undgå urealistiske drømme, misundelse over andres lykke, bekymringer og fortrydelse. På humoristisk vis fungerer Kunsten at være lykkelig som et spejl på vores nulfejlskultur og selvoptagethed.

Det kan umiddelbart lyde lidt tørt at basere en forestilling på et værk fra midten af 1800-tallet af en pessimistisk tysk filosof. Men Kunsten at være lykkelig er alt andet end tør. Publikum griner hele vejen igennem, og jeg kan genkende mig selv i mange af de tåkrummende situationer, som udspiller sig på scenen.

Kunsten at være lykkelig erklærer sig hverken enig eller uenig i Schopenhauers råd. Den diskuterer dem. Livsråddene er temmelig deprimerende, som eksempelvis: “Indse, at en positiv og fuldkommen lykke er umulig”. I det ene øjeblik sidder vi alle og griner af, hvor voldsomme de lyder, men i det næste øjeblik vendes situationen på hovedet, og jeg får en følelse af, at Schopenhauer måske har fat i et eller andet. Der findes mange eksempler på, hvordan vi også i dag burde følge Schopenhauers råd for at undgå følelsen af ulykke. Vi scroller igennem sociale medier og bliver dødmisundelige på alle vores venners perfekte liv. Og vi lader en fejl, vi har begået, nage os resten af dagen. Det gør os i hvert fald ikke mere lykkelige. Marie Rosendahl Chemnitzs scenografi lader også lykke-tematikken komme til sin ret. Scenen er fyldt med potteplanter og FDB-møbler – et møbelmærke, som findes i mange danske hjem, og som netop sælger sig på at skabe “en lys og lykkelig fremtid”. Desuden viser en lille LED-skærm livsrådene, så vi hele tiden kan følge med i hvilket, der portrætteres nu.

Et livsråd kommer på skærmen: “Når noget ulykkeligt først er indtruffet, så tillad ikke dig selv tanken om at det kunne have været anderledes”. Her følger en scene, hvor de tre skuespillere kommer med eksempler på deres egen ulykke. Én havde glemte at skrive sig på den rigtige liste og mistede derfor sin bolig. En anden havde takket nej til et job, fordi han troede, at et bedre job var lige om hjørnet. “Men det kunne jo ikke have været anderledes”. Eller kunne det? Måske har Schopenhauer alligevel ikke helt ret.

Selvom publikum bestemt virker underholdt hele vejen igennem, så bliver forestillingen lidt for lang. Vi skal igennem næsten alle 50 livsråd, og budskabet er ikke synderligt forskelligt fra råd til råd. Så har man først fanget pointen, grinet af melankolien og funderet over sin egen (u)lykkelige tilværelse, så kommer Kunsten at være lykkelig til at føles langtrukken.

… du har lyst til en tragikomisk forestilling, som handler om vores higen efter et lykkeligt liv, og hvordan netop det gør, at vi aldrig opnår det.

De billigste pladser, som har helt fint udsyn, koster 115 kr. Hvis I kan samle jer seks personer, som alle er studerende, så skal I kun betale 110 kr. pr. billet på de billige rækker. Er I seks personer, som alle er under 25 år, så koster en billet ned til 75 kr.