Anmeldelse: NO SEX – En verden af køn

Spillested: Dansekapellet i januar og Musikhuset Aarhus i september
Spilleperiode: 30.–31. januar og 4. september 2019
Anmeldt af: Julie Mørkeberg

★★★★★

No sex – En verden af køn er en danseforestilling, hvor fire unge dansere fra Reumert-nominerede Black Box Dance Company medvirker. Koreografien er skabt af Jason Mabana, som til daglig har base i London.

Med forestillingen bliver publikum taget med på en rejse ind i både individets og samfundets forventninger til køn og seksualitet. Gennem dansernes bevægelser til musik af Christian Tronhjem bliver vi præsenteret for – og konfronteret med – nogle af de idéer og antagelser vi har om, hvad krop og køn er. De bliver blandt andet udfoldet gennem oppositioner som ironi og oprigtighed og præcision og kaos.

No sex – En verden af køn overdriver og udstiller herskende klichéer om maskulinitet og femininitet for at få os til at reflektere.

Bortset fra ballet er min erfaring med danseteater ret begrænset – jeg har nok oplevet 3-4 danseforestillinger i mit liv. Der er dog ingen tvivl om, at vi her har at gøre med fire dygtige dansere, som formår at underholde. For eksempel griner jeg, når en kvindelig danser med smørret smil og kæmpe ego tager sig selv i skridtet som parodi på en stereotyp af en heteroseksuel mand. Det er sjovt, fordi det er primitivt og genkendeligt.

Lyssætning og musik skifter undervejs med naturlige overgange, og der er ikke noget tidspunkt, hvor jeg kommer til at kede mig. Det er en spændende forestilling, som også rent æstetisk er flot at overvære. Danserne har ens kostumer på: en sort, gennemsigtig overdel og sorte (kunst)læderbukser, som sidder stramt nok til, at man tydeligt kan se bevægelserne, når de danser. Det er interessant med ens kostumer, fordi det kønsløse giver plads til at tænke køn på andre måder. Der er for eksempel ingen af kvinderne, der løfter rundt på mændene, og på en måde deler det kønnet op i to – det intellektuelle køn og det kropslige køn.

Koreografien er betagende og medrivende. Ligesom sex kan være det, er den nogle nogle gange grim og dyrisk, men på en flot og raffineret måde. Danserne har ofte blikket rettet mod publikum, og det bliver nærværende og intimt. De to kvindelige dansere er klart bedst til at udtrykke mimik, men efterhånden bliver mændene bedre.

Bevægelserne er meget forskellige. Nogle bevægelser er hentet fra ballettens verden, andre er inspireret af kampsport. Når danserne bevæger sig sammen – to og to eller alle fire – ser det legende let ud. I nogle situationer fungerer de som et tandhjul, hvor alle har sin plads, hvor de vilde bevægelser og løft kun kan fungere, når timingen er præcis, og hvor det kræver, at danserne har tillid til hinanden – ligesom i romantiske relationer.

På et tidspunkt bliver forestillingen forvandlet til et modeshow, hvor danserne kommer svansende hen ad scenen, som var det en catwalk. De skiftes til at være midtpunkt – hver gang med en ny genstand: tylskørt, korset, hjelm, paryk, overskæg, fjer og trenchcoat. Alle genstande er i mørke nuancer, og det bliver lidt for ensformigt porno-seksuelt, at der er så meget fokus på S/M-genren. Det feminine og det maskuline bliver blandet, og ofte er det mændene, der er iført høje hæle, og kvinderne, der bærer skridtbeskytter. Det er lidt uoriginalt. Ja, det var provokerende engang, men vi ved, at mænd kan gå i stilletter. Vi har set det mange gange før, og nu vil vi gerne udfordres på andre måder.

… du vil opleve, hvordan fire dygtige dansere udtrykker køn, krop og seksualitet på en underholdende og spændende måde.

Er du under 25 år eller studerende kan du finde billetter til 145 kr. til forestillingen i Aarhus.