Anmeldelse: Hedwig and the Angry Inch

Spillested: Kansas City
Spilleperiode: 1. februar – 8. februar 2019
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★

Hedwig and the Angry Inch er historien om Hedwig. Hedwig er født i Berlin i 1961 med navnet Hansel, men finder vej til USA, hvor hun forsøger sig med en musikkarriere. En fejlet kønsskifteoperation har efterladt hende med en “angry inch”, og hun er på en mission for at finde sin anden halvdel og blive et komplet menneske – noget hun kom tæt på med sin ekskæreste Tommy Gnosis. Gnosis turnerer nu USA med sange, som han og Hedwig skrev sammen. Mens Hedwig and The Angry Inch følger hans succesfulde turné, optræder de selv på langt mindre venues. Det er her, vi træffer Hedwig, hendes band og hendes mand, Yitzhak. Hedwig fortæller sin historie gennem monolog og musik – der er ingen svinkeærinder til Karaoke-Land; det er med fuldt besat liveband. Denne udgave er sat op af Keep It Simple. Den er desuden oversat til dansk af Kenneth Thordal, og det var en glædelig overraskelse, at det faktisk fungerede.

Jeg har ikke megen lid til oversættelser, da man ofte mister nogle ret vitale kulturelle referencer, betydninger og især gode punchlines, når et engelsksproget show kværnes igennem den danske sang. Kenneth Thordals oversættelse fungerer dog virkelig godt. Men den rene tekst kan ikke gøre det, og heldigvis leverer Benjamin Jensen teksten godt, svøbt ind i Hedwigs store personlighed. Hedwig er kraftfuld og sårbar, og med lidt for mange erfaringer til den skidne side, kæmper hun fortsat for sin plads i musikkens høje tempel. Hedwig and the Angry Inch har spillet sammen rigtig længe, og det bliver faktisk vist ret lækkert med en masse små detaljer fra bandets side. For eksempel sidder en af guitaristerne og mimer vrængende, når Hedwig skal til at indlede en af sine længere historier, og bassisten sætter sit instrument fra sig, når han synes, at det trækker op til tirade.

Nogle gange halter det lidt i interaktionerne mellem bandmedlemmerne og Hedwig. Mens Hedwig i sig selv gør en stærk karakter, så bliver forholdet til Yitzhak nogle gange en smule forceret, mens flere af Yitzhaks udbrud kan synes uprovokerede og tilfældige, og ikke helt velplacerede i forhold til det, de konfronterer, hvilket oftest er Hedwigs ego og store showfokuserede personlighed, der eksisterer på bekostning af selvrefleksion. Men ved guderne, hvor kan Yitzhak synge. Faktisk spiller bandet rammende godt, og hvis du er sådan én, der vil købe et program med hjem, så kommer det i form af en CD, med de dansk-indspillede udgaver af soundtracket. Jeg kan godt lide, at et lille band pusher demoer; det er fedt og autentisk.

Jeg har set en del koncerter på Kansas City, og jeg var lidt nervøs for, om det ville passe til Hedwig and the Angry Inch, da det nu skal forestille, at de spiller på mindre spisesteder og barer, hvor der måske/måske ikke er en scene. Heldigvis har Kansas City været fede og sat borde ud med dertilhørende unummererede stole, og stemningen minder om en lille bar, hvilket inddrager hele rummet i forestillingen. Med sådan et rum bliver publikum også inddraget, og jeg var vild med interaktionen med publikum, især fordi der bliver givet plads til, at humøret i salen har en effekt på det samlede stykke. Derfor vil jeg også anbefale, at hvis du skal ind og nyde Hedwig and the Angry Inch, så køb lige en fadøl, en drink eller bare en sodavand med ned til bordet, og gør det lidt hyggeligt for dig selv og os allesammen.

… du kan lide rock, du kan lide musicals, du kan lide bevægende historier og/eller solid performance.

En almindelig billet koster 125 kroner, men hvis I kommer i en grupper af 10 eller flere, så koster de 87,50 kroner.