Anmeldelse: Mød Mig På Cassiopeia

Spillested: Folketeatret
Spilleperiode: 31. januar – 6. marts 2019 (Herefter på turné i hele landet)

★★★

Du kender sikkert gamle danske sange som Musens sang eller Alene med en yndig pige eller Den allersidste dans. Hvad du måske ikke vidste var, at  disse udødelige Kai Normann Andersen sange, alle udgør en del af sangene i den danske musicalfilm Mød mig på Cassiopeia fra 1951. Nu kan sangene og fortællingen opleves på Folketeatret i København i Kasper Wiltons instruktion. I fortællingen møder vi komponisten John Berger. Han har svært ved at færdiggøre musikken til sin seneste musical, da der er problemer med hans kone, som oven i købet også er primadonna på teatret, hvor de begge arbejder. Bedst som han er ved at opgive det hele, kommer der pludselig guddommelig hjælp fra oven i form af musikkens muse, Polyhymniam – Zeuzs datter. Men helt nemt går det ikke, for Polyhymnia har fået sig en menneskekrop og med den følger menneskefølelser og menneskelyster.

At se Mød mig på Cassiopeia på Folketeatret er på mange måder som at se et semi-godt afsnit af TV2-serien Badehotellet. Det er egentlig meget hyggeligt, og de ældre elsker det, men nogen stor og mættende oplevelse, er det desværre ikke. I modsætning til Badehotellet står denne forestilling ikke lige så stærkt æstetisk, da scenografien desværre er en lidt skuffende, gammeldags og tung omgang. Historien er ligeledes efterhånden en ældre sag, og på Folketeatret har man også valgt at lade den foregå i sin originale tid. Det kan for så vidt fungere meget godt at sætte selve fortællingen tilbage i 50’erne, men i dette tilfælde er der intet nyt og spændende, og derfor virker resultatet unødvendigt bedaget. Selvom man ind imellem har forsøgt at spæde det op med små kække nutidige referencer, står de ikke tilbage som andet end uambitiøse forsøg på at trække nogle lette grin hjem. Mød mig på Cassiopeia er bestemt en hyggelig og let-spiselig historie, men det virker ikke til, at man i denne opsætning har gjort en indsats for at løfte det til mere end tomme kalorier.

Selvom der bestemt er hæderlige skuespilpræstationer undervejs, fra bl.a. Amalie Dollerup som Polyhymnia, Carsten Svendsen som John Berger og Asger Reher som Zeus, så virker instruktionen underligt stiv og kontrolleret. Der er ingen spontanitet i spillet, og den nøje planlagte koreografi skinner tydeligt igennem og lægger sig som lænker om alle de øjeblikke, der er forsøgt komiske. Det er en spillestil, der er direkte kopieret fra alle danske folkekomedier fra 50’erne, og det tager sig ikke godt ud på en scene i 2019. Dollerup og Svendsen formår dog at spille med så meget naturlighed og humor, som stilen tillader, hvilket bidrager med tiltrængt, men dog kun momentvis charme. Dertil løfter de mange af de velkendte sange med tiltrængt dygtige sangstemmer, hvilket klart er blandt forestillingens højdepunkter. Helt galt går det dog, når forestillingen går efter de helt billige point og tilføjer en spagt opført udgave af Grease Lightning – her dog fortolket som Zeus Lightning. Selvom den ældre del af salen begejstret klapper i deres hænder og griner højt, synes jeg, det er på grænsen til pinligt, og jeg undrer mig over, hvorfor det er nødvendigt, når nu Kai Normann Andersens musik stadig fungerer og har så meget at byde på.

Mød mig på Cassiopeia er en fin og hyggelig oplevelse, men man skal ikke skubbe den kritiske brille særligt langt op på næsen, før tingene begynder at krakelere. Det er desværre et lidt uambitiøst bud på en ellers virkelig skøn historie med masser af potentiale.

… du har brug for lidt let underholdning, som ikke sætter særligt dybe spor, eller skal invitere dine ikke særligt kritiske bedsteforældre med i teatret.

På salens allerbedste pladser, er der alders- og studierabat at hente. De allerbedste pladser kan i så fald fås for mellem 285-310 kroner. Hvis du kan leve med begrænset udsyn fås salens allerbilligste pladser for 110 kroner.