Anmeldelse: DØD OVER ELITEN

Spillested: Odense Teater

Spilleperiode: 1. februar – 2. marts 2019.
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★

DØD OVER ELITEN er en mosaik af dramatiske discipliner, og gør sig i ting som politisk debat, kunstnerisk debat, klassisk drama, monologer, parabase og meget mere, alt sammen indrammet i en smuk scenografi på Odense Teaters store scene. Det er historien om et splittet Danmark i en fremtid, som måske ikke er så langt væk, og med en konflikt ridset op mellem nogle grundlæggende kræfter og en overflod af karakterer. Der er 15 skuespillere, som alle spiller mindst to roller. Jeg spillede faktisk også med!

For DØD OVER ELITEN lægger hårdt ud med at sende sin valgdebat ”live fra Odense Teater”, og vi i publikum er nu publikum i stykket, og der er en god interaktion mellem scene og sal. Dette anslag viser også en metateatralsk trend, der kommer til at løbe stykket igennem, for der er mange lag i stykket, med TV-skærme der viser karakterer, mens andre karakterer taler sammen i et scenelag nærmere salen. Det hænder ofte at en karakter vender sig mod publikum og træder ud af det immersive drama, for så at levere en monolog til salen, og på trods af at der er så stort et væld af karakterer, så gør skuespillerne det virkelig solidt over hele linjen.

Og så har vi lidt balladen. For mens disse monologer er absolut velskrevne, så halter det på den dramatiske side. Når en skuespiller hele tiden skifter karakter, og når karakterer skifter mellem at være netop karakterer, og så ty til monolog og forklaring, så ryger det immersive i den mere klassisk dramatiske del – og disse små dramastykker, med karakterer som vi løbende følger i stykket, er ofte scener jeg har set mange gange før. Dette er dog ikke stykkets største problem. DØD OVER ELITEN vil simpelthen for meget. Jeg kalder det som sagt en mosaik, og med så overvældende stort et indhold, er der en del af det der er gået hen og blevet klodset. Selvbevidste kommentarer om kunstnerisk merit skifter pludseligt til karakterdrama, for så at lave en kunstnerisk konfrontation til publikum eller en monolog, og det er ikke alle disse elementer der fungerer lige godt, og slet ikke når det går hen og bliver lidt forvirret. Musikken hjælper heller ikke, da det ellers gode lyddesign har valgt en musik, der lyder fri for royalties, men også for følelser.

Når det lykkes, så er der dog en skarpsindighed til stede i stykket. Det formår at ridse lidt i lakken på samfundet, og leverer faktisk også nogle gode grin med glimt i øjet. Desværre oplevede salen også latter på steder hvor det ikke var meningen. Da DØD OVER ELITEN begynder at eskalere til radikalisering af kulturradikale og anklager om pøbelvælde og eliter i elfenbenstårne, så begynder jeg at være i tvivl om hvad det egentlig er DØD OVER ELITEN vil. Er stykket en kritik eller en advarsel, socialrealisme eller bredt karakterstudium, en trussel eller fortællingen om håbefuld forløsning for de undertrykte masser? Jeg vil mene at det er lidt af det hele, og heldigvis lykkes det for det meste – men jeg oplever ikke den gennemslagskraft som DØD OVER ELITENs intense titel synes at have lovet mig.

… du kan lide at der bliver ridset lidt i lakken, og er klar på et indholdsrigt stykke med meget store ambitioner.

Odense Teater udbyder et KLUB_U årskort for 380 kroner til unge og studerende. Dette giver adgang til alle forestillinger undtagen opera -og skoleforestillinger. Ellers må du lægge mellem 125 og 250 kroner afhængigt af pladsens kvalitet, men Odense Teater har heldigvis fantastisk udsyn fra det meste af salen.