Anmeldelse: KRASH & Chopin Danser

Spillested: Takkelloftet, Operaen og på turné rundt i Danmark
Spilleperiode: 18.–27. januar 2019 og derefter på turné d. 31. januar–23. marts 2019
Anmeldt af: Julie Mørkeberg

★★★★

Hvad er det?
Dansk Danseteaters KRASH & Chopin Danser er to mindre forestillinger:

Chopin Danser er samtidsdans skabt af den firedobbelte Reumert-modtager Tim Rushton. Forestillingen er inspireret af Frédéric Chopins fængslende klavermusik. Gennem dans, musik og en række tekstuddrag i voice-over, kommer vi tættere på det musikalske geni og hans turbulente liv. På trods af et liv med sygdom formåede Chopin at skabe nogle af 1800-tallets mest betydningsfulde kompositioner, som lever videre i dag, og som her bliver fortolket af syv dansere.

KRASH er vild powerdans med brasilianske rytmer. Alessandro Pereira, som blandt andet har modtaget Reumert-juryens talentpris, har koreograferet KRASH, mens musikken er skabt af Outlandish-produceren Lawand Othman. Tematikken i forestillingen er sammenstød – crash – det være sig et nyt forhold, en ny kultur eller noget tredje.

Det gode og det knap så gode
Bortset fra ballet er min erfaring med danseteater ret begrænset – jeg vil tro, at jeg har oplevet 2-3 danseforestillinger i mit liv.

Danserne er vildt dygtige i begge forestillinger, men jeg kan mærke, det irriterer mit øje, når de forsøger at gøre noget synkront, og det ikke helt lykkes. Det er nok fordi, jeg er vant til at se ballet.

I Chopin Danser er nogle af dansernes bevægelser til tider for symbolske – for eksempel, når der i voice-overen bliver talt om slægt, og danserne meget tydeligt gestikulerer med armene, så de danner en vugge. Det bliver for åbenlyst fortolket og for børne-MGP-agtigt.

Lyssætningen fungerer godt – særligt når man kan se dansernes skygger, som både får deres mekaniske og organiske bevægelser til at fremstå poetiske.

En af de største styrker i Chopin Danser er voice-overen, som er bearbejdet og indtalt af skuespiller Charlotte Munck. Der er enkelte sproglige “svipsere” – ord som “thi” og “således” passer ikke helt sammen med resten af tekstens ordlyd – men generelt er Charlotte Muncks voice-over velskrevet og bliver leveret overbevisende. Det er let at lytte, når fortællingen er dragende, men desværre bliver der ikke dvælet nok ved de enkelte passager. Havde der været flere små pauser undervejs, tror jeg, teksten havde stået stærkere og rørt mig mere.

I både KRASH og Chopin Danser har danserne ens tøj på uanset køn. På den måde bliver deres køn nærmest udvisket – et moderne take på, hvad køn og krop er. Men danserne er iklædt kostumer, som er løse og laskede flappe-lappe-klæder, der ikke viser deres kroppe særlig tydeligt. Det er en skam! For det er lettere at leve sig ind i en danseforestilling, hvis man tydeligere kan se kroppenes bevægelser, så man selv bliver bevæget.

I KRASH er kostumerne designet af Karl Oskar Olsen fra tøjmærket Wood Wood. De sorte og laskede kostumer ligner noget fra det hedengangne ‘Barda’, et børne-tv-program om rollespil. Og det er ikke et kompliment…

Heldigvis kommer danseren Lucas Threefoot på et tidspunkt på scenen i bar overkrop. Herfra bliver det mere taktilt og sanseligt. Det er virkelig smukt at opleve, hvordan en dansers muskler og sener agerer, når han står med ryggen til og vrider sig til musikken. Efterfølgende er de seks øvrige dansere også på scenen i bar overkrop, og dansen bliver endnu mere energisk.

Den abstrakte dans i KRASH virker enormt fysisk krævende. Det er spændende at se de eksplosive og dyriske bevægelser, som passer godt sammen med musikken. Tematikken er at crashe ind i noget nyt – for eksempel en ny kultur. Det er noget, danserne har tilfælles, da de kommer fra forskellige dele af verden og på egen krop har oplevet at crashe ind i den danske kultur. Det giver forestillingen et ekstra lag.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du er til vild dans og vil opleve Chopins musik og historie fortolket i bevægelser.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Er du under 25 år eller studerende over 25 år, kan du finde billetter fra 90 kr.

Foto: Søren Meisner

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s