Anmeldelse: Kasse-Madsen

Spillested: Teater Refleksion
Spilleperiode: 27. – 31. Januar 2019
Anmeldt af: Alex Enevoldsen

★★★★★

Børneforestillingen Kasse-Madsen er med Teater Refleksions egne ord et “ordløst dukketeater om ensomhed og venskab”. I forestillingen mødes vi af et lille bord beklædt med sort dug, som danner scenegulv for den cirka 30 centimeter høje hovedkarakter Madsen. I åbningsbilledet introduceres vi for Madsen på en tom scene, men inden længe kommer en lille kasse på magisk vis til syne i mørket. Kassen vender op og ned på Madsens tilsyneladende velorganiserede verden, og da Madsen forsøger at slippe af med kassen, bliver han pludselig overrasket af flere kasser, der melder deres ankomst. Kasserne bliver flere og flere. Snart får de ben, kan flyve og synes generelt at have deres helt egen agenda.

Kasse-Madsen er en visuelt smuk forestilling, som i sit simple udtryk udfordrer fantasien til at tænke sig til det imaginære univers, hvori handlingen udspiller sig. Og børnenes reaktioner taler for sig selv. I de omtrent 40 minutter, forestillingen varer, er salens yngste publikummer klinet til sæderne – totalt opslugte af den fine dukke og de magiske kasser. I ny og næ må en af dem give efter for en instinktiv impuls til at rejse sig og gå helt tæt på den lille Madsen.

I en minimalistisk scenografi, hvor lyssætning og lydbillede skaber rammerne for den dramaturgiske udvikling, drives fortællingen frem af de tre dukkeførere Bjarne Sandborg, Outi Sippola og Rebekah Caputo. Selvom salens voksne publikummer næppe er i tvivl om, hvordan “magien” opstår, er det tydeligt at mærke, hvordan børnene undres og betages af den – i øvrigt meget overbevisende – levende dukke, Madsen, og de små kasser med tændstikben og flyveevner.

Scenograf og dukkemager Mariann Aagaard har skabt en interessant balance mellem det humoristiske og det melankolske – en balance, som understøttes af Jesper Hasseltoft og Max Berings fortryllende lydbillede.

I en sansemæssig symfoni af lyd, lys og smukke koreografier samler Kasse-Madsen sig til en poetisk skildring af livets udfordringer på godt og ondt.

… du trænger til at klukle i kor med en flok tryllebundne børn over en fin, lille fortælling om livets små og store udfordringer.

Er du studerende eller under 25 år, kan du få billetter for 60 kroner.