feelings

Spillested: Bora Bora Aarhus
Spilleperiode: 24. – 25. januar 2019
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★

Hvad er det?
feelings er en danseforestilling om og med følelser skabt af Adriano Wilfert Jensen med original musik af Dean Blunt. Det er dansen og det undersøgende rum, der har taletid og danner ramme om følelsernes politik samt stiller spørgsmål om relationerne mellem subjekter og følelser. Adriana Wilfert Jensen er netop kendt for sit arbejde med dans og koreografi i forbindelse med at analysere og producere betingelser for relationer.

Under forestillingen sidder publikum på scenen spredt rundt på farverige memory-foam madrasser, mens danserne bevæger sig omkring os på forskellige måder, i flere niveauer og i forskellige tempi.  feelings er skabt ud fra formodningen om, at følelser er noget du gør frem for noget du har.

Det gode og det knap så gode
Jeg er vild med konceptet, hvor vi som publikum bliver en del af en 360 grader scene, fordi jeg på den måde bliver tvunget til at tage et valg om, hvad jeg vil se på og opleve. Om det er danserens blide bevægelser i hjørnet eller om det er den intense duet i midten. I denne danseforestilling er det bare som om, at jeg ikke får nok ud af at iagttage den enkelte performer. Der sker for lidt, og det går for langsomt. Jeg bliver meget provokeret af at sidde flere minutter i stilhed og iagttage alle danserne langsomt bevæge deres arme op og ned af gulvet eller væggene. Men samtidig tænker jeg, mon det er hensigten? Er det et bevidst valg, at det er de følelser, der skal vækkes i mig? At jeg skal forholde mig til ikke at blive pleaset på samme måde, som man kan være vant til, når man går i teateret?

Danseforestillingen hedder feelings, og jeg går derfor som publikum ind med forventningen om, at jeg vil opleve følelser i egen krop og igennem danserne. Der er enormt mange muligheder for, hvordan man kan vælge at formidle og fortolke en så stor og modellerbar størrelse som følelser. Og der ER øjeblikke, hvor jeg sidder helt fordybet i danserne og deres undersøgende tilgang; fælles for de øjeblikke er, at det er duetter. For eksempel har to af danserne en duet, der er meget intens og sensuel, hvor de bevæger sig viklet helt ind i hinanden, og dér kan jeg virkelig mærke, hvilke følelser, der er på spil mellem de to, og hvilke følelser der opstår i mig. Det er ret stærke duetter, som er utroligt smukt udført og rør noget i mig.

Der er enkelte gange, hvor danserne kommer meget tæt på publikum og nogle gange endda lægger op til at røre os. For eksempel lagde en af danserne op til, at hun ville røre en af publikums tæer, og da hun gjorde det, begyndte han at smile. Det smil reagerede hun på, og hun trak sig tilbage, og smilet i hans ansigt forsvandt.

Jeg kan godt se, at man også arbejder med begrebet følelser i sådan en sammenhæng. Det opstår i nuet og viser, hvilke følelser der kom frem i manden, og hvordan danseren valgte at forholde sig til det. Men det bliver simpelthen for usammenhængende til at jeg kommer ned i følelserne. Jeg sidder og overanalyserer og prøver at finde en mening med danseforestillingen, men det lykkes ikke i det store billede. I den forbindelse ærgrer det mig meget, at man har valgt at anvende musik i brudstykker af forestillingen, som de gør. Det bliver meget abrupt, og jeg synes at delene med musik var langt mere sigende end sekvenserne uden. Om det så er et kunstnerisk valg for at påvirke mig som publikum, kan jeg ikke sige, men én ting er, hvad jeg kan tænke meningen er med danseforestillingen, og en helt anden er, hvad jeg rent faktisk føler og tager med mig ud bagefter. Og det er ikke meget. Godt nok har jeg været igennem flere følelser og har været draget ind i små, intense øjeblikke, men som helhed har jeg svært ved at se, hvad denne forestilling vil mig som publikum, hvor den vil give mig følelser og hvor den vil have, jeg selv skaber dem.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du har lyst til at tage del i undersøgelsen af følelser gennem dans.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Forestillingen er færdig med at spille på Bora Bora for nu, men til foråret vil den være at finde til Dansehallernes festival Close Encounters d 4.-7. april. Billetinformation er endnu ikke tilgængelig, men kan inden længe findes på Dansehallernes hjemmeside.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s