Anmeldelse: Menneskebyrden

Spillested: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Mellemgulvet
Spilleperiode: 17. januar – 16. februar 2019

★★★★

Menneskebyrden er en videnskabelig og kunstnerisk undersøgelse af livet med depression. Der er tre personer på scenen, Line, Daniel og Randi, som tidligere har lidt af en depression, og som fortæller deres egne erfaringer med sygdommen. Samtidig er det også en undersøgelse af os danskeres opfattelse af folk, som lever med depression. Undervejs bedes publikum forholde sig til spørgsmål, som omhandler det, der foregår på scenen vha. små afstemningsfjernbetjeninger. På den måde kommer refleksionen over publikums egen opfattelse til at spille en central rolle. Menneskebyrden er altså ikke en kronologisk fortælling, men et slags studie af livet med depression, og der bliver stillet flere spørgsmål, end der besvares. Forestillingen er skabt af Stages of Science i samarbejde med bl.a. Københavns Universitet og Depressionsforeningen.

Inden jeg ankommer til teatret, er min forventning til Menneskebyrden, at nu skal jeg ind og høre om nogle svære skæbner og få gang i tårekanalerne. Det skal vise sig både at være rigtigt og forkert. For selvom Menneskebyrden skildrer tre menneskers liv med depression, så er vinklen meget objektiv. Jeg føler mig sat i en position som observatør til dette mærkelige samfundsfænomen, som skal undersøges og dissekeres. Det føles næsten lidt kynisk, men samtidig også meget interessant.

I forestillingen præsenteres en masse faglig viden, men i næste øjeblik får vi fortalt personlige og svære historier fra de tre personer på scenen, som har levet med depression. Derudover hjælper også to skuespillere med at fortælle historierne i roller som psykiatere, forskere og lignende. Det bliver svært for mig at finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig, til det jeg ser, fordi jeg i det ene øjeblik bliver enormt grebet af historien om eksempelvis Daniels fødselsdepression, og i det næste øjeblik bliver bedt om at forholde mig til, om han skulle have taget mere ansvar for sin familie, selvom han havde det svært.
Forestillingen er udstyret med et relativt teatralsk lyd- og lysunivers, som understøtter særligt de følelsesmæssige fortællinger. Det fungerer godt, fordi publikum inviteres med ind i de følelsesmæssige oplevelser såsom ikke at blive forstået af sin psykiater, eller at tage en medicin, som giver svedeture og skælven. Men kort efter disse nærmest poetiske øjeblikke kommer der kolde fakta på bordet, som skaber en så stor kontrast, at udtrykket går hen og bliver en anelse mudret.

Selvom clashet mellem følelser og videnskab forvirrer mig en smule, så har Menneskebyrden et ekstremt vigtigt budskab, og jeg har den dybeste respekt for de stærke mennesker, som står frem på scenen med deres historier. Det helt overskyggende tema er, at depression er noget vi ikke kan forstå. Vi kan ikke sætte os ind i, hvordan det er at leve med det, forskerne kan ikke komme med et definitivt svar på, hvad det faktisk er, og vi kan heller ikke forstå, hvordan vi skal forholde os til det som pårørende. Selvom dette bestemt er en vigtig pointe, så er det også en lidt uforløsende konklusion at gå fra en forestilling med, fordi jeg ikke som sådan bliver klogere, men i højere grad forvirret og lidt fortvivlet over, hvad depression er, hvad det gør ved mine medmennesker, og hvad jeg kan gøre for at forstå og for at hjælpe.

… du vil have viden om depression, som både stammer fra den nyeste forskning og fra personlige fortællinger.

Er du under 25 år, så kan du købe billetter for 156 kr. pr. stk.