Anmeldelse: Mio, min Mio

Spillested: Teatersalen, Odeon
Spilleperiode: 15. januar – 13. marts 2019
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★

Mio, min Mio er en af Astrid Lindgrens klassikere, som siden den blev skrevet i 1954, har været fast inventar på mange bogreoler. Vi følger den triste dreng Bo Vilhelm Olsen, adopteret af forældre der hellere ville have haft en pige, som pludselig bliver inviteret til Landet I Det Fjerne, hvor det viser sig at han i virkeligheden er søn af kongen og er forudbestemt til at overvinde den onde Ridder Kato som har terroriseret landet ved kidnappe folks børn. Det er meget at skulle klare når man bare er en dreng på 9 år, men heldigvis får han en bedste ven og en smuk hest med i købet, og så går turen ellers over stok og sten for se de fare i øjnene som selv den dejligste verden også indeholder.

Jeg har åbenbart store fejl i min opvækst eftersom jeg er den eneste til stede i salen som ikke har læst eller fået oplæst Mio, Min Mio som barn. Jeg var udmærket klar over historiens status som et af hovedværkerne indenfor godnatlæsning, men den er simpelthen blevet skiftet ud med Harry Potter i min opvækst. Derfor kommer jeg også ind til forestillingen med fuldstændig ren tavle, og glæder mig sådan set bare til at komme ud på eventyr hos Frøken Lindgren. Og på eventyr det skal vi så sandelig!

Iscenesætter Frede Gulbrandsen har sat alle sejl ind på at give os en visuelt spektakulær oplevelse, og brugen af computeranimation som scenografi går rent ind, og skaber en af de flotteste teateroplevelser, jeg har set i lang tid. Der ikke er lagt fokus på at blære mig sig med hvad teknologien kan, men tværtimod er der tænkt over præcis hvilken stemning hver scene skal have, og hvordan det så er muligt at bruge teknologien til at underbygge det. Det virker umanerligt godt, og sjældent har en stjernehimmel eller en blomstermark stået så skarpt på en teaterscene. Dette fokus på stemningen er også helt klart forestillingens store force, og det er så vidunderligt at se en forestilling som tør give et eventyr den ro, som sådan et jo oftest fortjener, hvis det virkelig skal finde plads i underbevidstheden. Desværre står de mere fjollede momenter derfor også i for skarp kontrast til de rolige og følsomme øjeblikke, og selvom jeg absolut ikke klandrer nogen for at smide skæg og ballade ind i en forestilling for børn, så kan jeg bare ikke slippe tanken om at de sagtens kunne have undladt det her, og stadig fastholdt det unge publikums interesse.

Mio, min Mio byder som historie ikke på det store narrativ eller psykologisk udvikling af karakterer, men det behøver eventyr jo heller ikke når de bliver serveret så visuelt imponerende og rørende som de gør i Odense Teaters opsætning. De onde er forfærdeligt onde, og de gode er vidunderligt gode, men alligevel er der øjeblikke, som da Mio opdager at det faktisk er ham som skal overvinde Ridder Kato, hvor der virkelig er noget på spil og vi ser hvorfor disse historier stadig resonerer hos publikum. Jeg tror sagtens at man kunne have skåret en sang og en kæmpe pandekage, og så givet disse øjeblikke endnu mere plads.

Sammenlagt byder Mio, Min Mio på et eventyr, der virkelig respekterer dets unge publikum og samtidig giver en visuel oplevelse man sent vil glemme. Det er eventyr som man ellers kun får det serveret på skødet af morfa,r og det er en fornøjelse at se det komme sådan til live på scenen.

Skynd dig ind og se den, hvis..
du trænger til at få et eventyr ind under huden og lige igen mærke hvordan det nu føles at få fortalt en god historie med masser af drama og fantasi.

Du kan fange billetter for 200 kr. og salen er bygget godt op, så du skal ikke være bange for at ende hvor du ikke kan se noget.