Anmeldelse: Livet – hvor svært ka’ det være?

Spillested: Folketeatret og på turné i hele Danmark
Spilleperiode: 30.- 31. december 2018 og på turné 3. januar – 18. marts 2019
Anmeldt af: Marie Krakau og Julie Mørkeberg

★★★

Livet – hvor svært ka’ det være? begynder dér, hvor livet ender – død og endt som aske i en urne. I de to urner, som forestillingens to eneste skuespillere, Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard, fremviser for publikum, ligger asken fra deres to karakterer – de bedste venner Tom og Alex. Deres liv bliver nu foldet ud baglæns: først møder vi dem på plejehjemmet, hvor hukommelsen svigter, og kroppen skal støttes af en rollator. Vi ender i barndommens land, hvor deres venskab spirer på trods af forskelligheder.

Både foran og bag scenen på Livet – hvor svært ka’ det være? er nogle af revyscenens sværvægtere på spil. Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard har stået på Cirkusrevyens scene sæson efter sæson, og instruktør-parret Jannik Fuglsang og René Vase, der sammen med Lykkegaard og Ellegaard har skrevet manuskriptet, har leveret tekster til et væld af danske revyer. Vi er derfor inden forestillingen nysgerrige på, hvordan så erfarne herrer vil bære sig ad med at skabe en morsom og rørende forestilling, der ikke alene begejstrer det klassiske revypublikum, men også os, der ikke altid bliver revet med af revyformen.

Efter forestillingens første minutter står det klart, at vi her har at gøre med to skuespillere, der kender hinanden rigtig godt. Deres kemi er spot on, og de spiller deres to karakterer, den alkoholiserede og flyvske Tom og den regelrette og forsigtige Alex, med bravur. Der skal ikke mere end et blik eller en bemærkning til, før vi forstår den dybde, deres venskab har, og hvilken vigtighed, de begge tillægger den.

Forestillingens historie er prisværdig. At fortælle om det tætte venskabs natur, der formes af personlige op- og nedture hos de enkelte karakterer, men forbliver slidstærkt på trods af diverse prøvelser. Og så endda at fortælle historien bagfra, så vi mister den klassiske dramaturgiske opbygning, det er også modigt. Desværre bliver hverken dette greb eller historien aldrig helt rørende eller for alvor interessant. Det er, som før nævnt, nogle af de stærkeste kort på revyscenen, der har instrueret og skrevet forestillingen, og det bærer den også præg af. Det virker som om, at publikum helst skal grine, og helst skal grine hele tiden. De i alt 10 scener fra Alex og Toms liv er opbygget mere som sketches end som et samlet hele, og alle 10 kunne lige så godt have gjort sig i Cirkusrevyen uden støtte fra de ni resterende. Det betyder desværre, at noget af den inderlighed og sårbarhed, som vi flere gange forstår – særligt takket være eminent skuespil – at historien rummer, hurtigt bliver fejet væk, og en lidt letkøbt joke bliver sagt i stedet for. Vi savner lidt mere dybde, der kunne have foldet fortællingen om de to bedste venners liv ud, så vi blev grebet mere om hjertet.

Til trods for, at vi ikke grinede så meget af de mange jokes, gjorde resten af salen det. De var med fra første til sidste replik, og det var tydeligt, at de nød det. Vi må derfor konkludere, at vi nok er en generation eller to yngre end forestillingens primære målgruppe.

du griner af revy-agtig humor og godt kunne tænke dig at se to virkelig dygtige skuespillere med fantastisk kemi give den gas fra urne til vugge.

På nogle af de teatre, forestillingen kommer forbi på sin turné, kan du få ungdomsbilletter til under 150 kr., mens du på andre må betale fuld pris, der ofte ligger på omkring 250 kr.