Anmeldelse: Sidste omgang

Spillested: Jaguaren, Amager
Spilleperiode: 4. – 19. december 2018
Anmeldt af: Cille Melgaard

★★★

Sidste omgang er en forestilling skabt af teaterkompagniet Supertanker. Ligesom kompagniets tidligere projekter, foregår Sidste omgang ude i det offentlige rum, og denne gang er det på en klassisk bodega på Amager. Forestillingen tager udgangspunkt i virkeligheden, og er en form for øjebliksbillede af et værtshus og nogle af de skæbner og skæve eksistenser, der tilbringer det meste af deres liv sådan et sted. Som publikum er man bogstaveligt talt med i forestillingen: man sidder rundt omkring de brune træborde på bodegaen, hvor skuespillerne også befinder sig, og man kan få en hyggelig sludder og ikke mindst en god røverhistorie af de forskellige karakterer undervejs i forestillingen. Sidste omgang giver et levende indblik i den stemning og det sammenhold, der hersker mellem tre stamgæster og kromutteren, der kender sine gæster ud og ind, og styrer stedet med hård hånd.

Selvom jeg ankommer til Jaguaren på Amager i god tid, er forestillingen allerede i gang, idet jeg træder indenfor. Bjarne, som er én af stamgæsterne i forestillingen, sidder allerede med en stor fadøl og viser sine nyeste gadgets fra “Tiger” til nogle af publikummerne. Imens forsøger Bente – kromutteren i baren – at holde styr på tropperne og sætte Bjarne på plads med sin skarpe stemme, når hun synes, han bliver for meget. Det overrasker mig, at træde ind i forestillingen på den måde, men det er bestemt på mest positive vis, og jeg kommer med det samme ind i den rette bodega-stemning.

Det er en herlig ide med stedsspecifikt teater, hvor det er teatret, der kommer til publikum, og Jaguaren udgør den perfekte ramme og scenografi for denne forestilling. Det siger vel nærmest sig selv, at et ægte værtshus til hver en tid vil være en mere gennemført og autentisk kulisse end noget som helst, man ville kunne bygge på et teater. Jeg nyder at sidde i bodegaen sammen med de andre publikummer og skuespillerne, hvor grænsen mellem scene og sal er en by i Rusland. I aften er vi alle sammen gæster på bodegaen, og det giver en afslappet og nærmest løssluppen stemning, at rummet på ingen måde indikerer, hvem der skal performe og hvem der skal kigge på.

De fire karakterer i forestillingen er alle nogen, man har mødt, hvis bare man har tilbragt en enkelt aften på et brunt værtshus et sted i Danmark. Der er den højrøstede, frække og evigt “sjove” gæst, der altid er god for en rap replik og har et arsenal af under-bæltestedet-onkel-jokes oppe i ærmet. Der er den grublende, filosofiske gæst, som kun bliver mere grublende og filosofisk, som dagen skrider frem. Der er den unge, let forsagte gæst, som netop har fået sin førtidspension, og gerne vil skabe god stemning med en omgang til alle. Og så er der selvfølgelig den rapkæftede kromutter, som styrer slagets gang med klar tale og “tough love”. Det er tydeligt, at der ligger et solidt karakterarbejde til grund for forestillingen. Hver enkelt karakter præsenteres på en måde, så ingen er i tvivl om, hvilken type, vi har med at gøre, og man er for så vidt heller ikke i tvivl om karakterernes indbyrdes forhold, der er bygget på et fundament af fadøl, tom snak og til syvende og sidst en dyb omsorg for hinanden. Langt hen ad vejen virker karaktererne meget troværdige og overbevisende i både replikker og fremtoning. Desværre spilles nogle af karaktererne med en tilnærmet jysk dialekt, som svinger voldsomt i kvalitet og kommer derfor til at forstyrre fremfor for at gavne. Det samme ord udtales simpelthen forskelligt igennem hele forestillingen, og det bryder desværre den ellers meget autentiske stil, som forestillingens anslag angiver. Én af karaktererne lægger ligefrem sin dialekt helt på amagerhylden og slår over i rigsdansk i sin sidste monolog, så jeg ganske enkelt bliver i tvivl om, om det stadig er den samme karakter eller om det pludselig skal forestille en helt anden.

I det hele taget er det, når figurerne spilles med størst autenticitet, at forestillingen virker bedst. Hver karakter henvender sig løbende til de publikummer, de sidder ved bord med, og de kommenterer på, hvad de andre siger og det der sker i værtshuset. Det greb virker godt, og der opstår en fornemmelse af, at karaktererne er ægte mennesker, der bare sidder på deres stamværtshus og passer sig selv, som de gør hver eneste dag. Men der er også indlagt nogle mere teatrale optrin i forestillingen, hvis største funktion desværre bliver at nedbryde de fine autentiske passager. Flere gange fryser alle spillerne i en bestemt positur eller laver en synkron bevægelse, der standser handlingen et øjeblik for derefter at fortsætte ufortrødent, og jeg forstår ganske enkelt ikke, hvilket formål det tjener. Der er også flere musikalske indslag, hvor skuespillerne selv spiller og synger. Nogle af disse numre fungerer egentlig fint, fordi det ikke er så fjerntliggende, at nogle stamgæster på et værtshus giver et nummer i ny og næ – hvad enten de øvrige gæster har lyst til at høre det eller ej. Andre af musikindslagene er derimod ikke lige så vellykkede, fordi de bliver for forstillede og koreograferede, og på den måde kommer til at skille sig bemærkelsesværdigt meget ud fra det øvrige.

Jeg kunne godt savne, at man havde taget en mere konsekvent beslutning i forhold til omgivelserne: skal vi gå med dem, eller skal vi gå imod dem? Det er som om, at denne forestilling har villet begge dele på samme tid – desværre med det udfald at de teatrale optrin falder til jorden, og autenticiteten (som ellers opbygges så fint til en start) bliver sværere og sværere at genetablere som forestillingen skrider frem.

… du vil have en anderledes teateroplevelse, hvor du selv er en del af forestillingen.

Er du under 25 år, koster en billet kun 60 kr. Hvis du er over 25 år og studerende kan du få en billet for 80 kr.