Anmeldelse: PORNO

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 22. november – 22. december 2018
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★

PORNO er Teater Momentums anden egenproduktion i år, og efter at Skrivekolletivet har lukket sig inde i en biograf i en uge, hvor de ellers har skuet forskellige former for porno af mere eller mindre voldsom art, så er forestillingen PORNO kommet ud af det. Ideen er at udforske hvad pornoen gør ved os som individer, men så sandelig også hvordan vi påvirkes som gruppe – som samfund, men også med publikummet som gruppe, der er nødsaget til at mærke efter hvad porno gør ved én, når man er uden for sin egen privatsfære. Dette sker så gennem forskellige scener, hvor vi kommer ud for både sang, skuespil, dans og alt imellem.

Det første jeg lægger mærke til da jeg træder i Momentums bar, er at udsmykningen er blevet en hel del mere pornografisk end den plejer. Man kan allerede inden forestillingen begynde at mærke efter hvordan det er at sidde sammen med fremmede mennesker, mens der samtidig hænger eksplicit porno lige omkring os. Det kan man jo sige, at vi på en måde også gør til hverdag, men her er den altså skruet op på max. Vi bliver igen nødt til at konfrontere hinanden som publikum, for alle sæderne står rundt om selve scenen, og publikum er rigeligt belyst under hele forestillingen. Der sidder vi altså alle sammen og kigger på hinanden, da de 5 skuespillere entrerer scenen ved at hoppe hen over os, og nærmest med det samme peger på intetanende tilskuere, og tilkendegiver: ”I wanna fuck you in the ass!”

Så er vi ligesom igang.

Der er (næsten) ingen nøgne kroppe i PORNO, og det hele foregår gennem bevægelser, lyde og ord, men man er aldrig i tvivl om, at pornoen indfinder sig i folks hoveder. Det er lige dele frygteligt og hylende morsomt at se sine med-publikummers kinder blusse op, alt imens snakken går om blowjobs, skoslikning og analfistning. Scenografien er blot et sterilt og hvidt rum, hvilket står i fantastisk kontrast til de vilde udskejelser på scenen, og det ser bare rigtig godt ud. Lydsiden består af forskellige børneinstrumenter, taget direkte ud af en Fætter BR-butik, og igen er kontrasten så knivskarp, at det både bliver super flot rent æstetisk, samtidig med at det også er hylende morsomt. Hvem kunne vide at man kan spille på et så lille klaver med tungen? Det er virkelig i samspillet mellem skuespillerne, scenen og publikum, at forestillingen brillerer uden at det på noget tidspunkt (for mig personligt i hvert fald) bliver for meget. Der er så meget energi og råstyrke i skuespillernes dansetrin, udtryk og levering, at man ikke kan undgå at lade sig rive med.

Desværre bliver formen en anelse repetitiv hen imod slutningen, og selvom det hele er hylende morsomt, så ender man med at savne en kant der giver lidt mere end bare gode grin. Det rørende og farlige kigger frem en gang imellem, og særligt slutningen kunne nærmest stå som sin egen forestilling, for da rammer de virkelig alle parametre. Det er desværre bare for sent i forestillingen til at score en topkarakter, men jeg kan love at der er dømt røde kinder, tankevækkende ord og ømme lattermuskler inde på Momentum.

… Hvis du er frisk på at opleve porno og scenekunst imens alle andre kan se dig, og ellers bare har lyst til et brag af en aften i den filmede sex’ tegn.

Teater Momentum byder på billige årskort, hvis du er studerende, og med den mængde forestillinger de tilbyder i løbet af et år, så kan det klart betale sig.