Anmeldelse: En spøgelseshistorie

Spillested: Filurens Sal i Musikhuset Aarhus
Spilleperiode: 22. november – 18. december 2018
Anmeldt af: Alex Enevoldsen

★★★★

Teaterhuset Filuren byder i år på en familieforestilling af den hårrejsende slags. I forestillingen En spøgelseshistorie, instrueret af Dorthe Hansen Carlsen, møder vi pigen Astrid, spillet af Bolette Engstrøm Bjerre, der noget modvilligt rejser med sin mor, Kirsti Kærn, væk fra byen, skolen og vennerne ud på landet, hvor de flytter ind i et gammelt, faldefærdigt hus. Forud for fortællingens begyndelse har Astrid mistet sin far ganske tragisk, og Astrids mor forsøger nu at få enderne til at nå sammen for den lille familie. Da Astrid en dag møder den jævnaldrende Rakel, en nysgerrig og imødekommende pige, spillet af Ida Lund, lyser hun pludselig op og øjner en mulighed for at knytte et venskab i det nye hjem. Men der er noget mystisk over Rakel, og efterhånden som historien folder sig ud, bliver vi klar over, at hun gemmer på dystre hemmeligheder.

Med titlen En spøgelseshistorie har Teaterhuset Filuren allerede fra start skabt en forventning om gys og gru. Der lægges hårdt ud fra allerførste minut, hvor Astrid forskrækkes af den ældre mand Albert, portrætteret af Uffe Kristensen, der lusker rundt i haven – et kneb, som efterlader publikum med en konstant frygt for, at det næste chok lurer lige om hjørnet. Og chok er der ikke sparet på. I samspil med et velkomponeret lydbillede og et underbyggende lysdesign, bliver der skabt et gyserunivers, som er let at leve sig ind i for både børn og voksne.

En spøgelseshistorie er Kaja Kamuk og Morten Kamuk Andersens debut som dramatikere. Den overordnede fortælling er som sådan ikke ny og revolutionerende. De tager dog på modig vis fat i både hverdagsagtige problemer mellem forælder og barn, men også tunge følelser som afsavn og død. De formår at skabe den dybde, som en familieforestilling skal rumme for at henvende sig til både børn og voksne.

Morten Kamuk Andersen har desuden stået bag udformningen af en spændende og til tider magisk scenografi, som dynamisk indtages  af skuespillerne, der bevæger sig både inden i, uden for, under og oven på det gamle hus – en fantasifuld indlevelse i scenografien, som taler fint ind i det barnlige sind, som vi alle gemmer på et eller andet sted.

En spøgelseshistorie er et veludført teaterhåndværk. Instruktør Dorthe Hansen Carlsen løser på en fin måde koblingen mellem gys og familievenlighed. Jeg ligger ikke selv søvnløs om natten, men det skulle undre mig, hvis ikke den har sat sig i kroppen på et barn eller to derude blandt publikum.

… du er på udkig efter en skæv familieforestilling med bid i.

En billet til Filurens Sal koster 70 kr.