Anmeldelse: Til døden os

Spillested: Den Fynske Opera
Spilleperiode: 15. november – 28. november
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★★

Til døden os er Den Fynske Operas første egenproduktion i denne sæson, og en genopsætning der oprindeligt blev skrevet og spillet i 2003. Med tre musikere, tre sangere og en gennemført scenografi portrætterer operaen en fortælling om et trekantsdrama, ridserne i overfladen af det moderne liv og en dyb, menneskelig overvejelse om kærlighedens evne til at drive mennesket ud i drastiske handlinger. Ægteparret Anna og Carl, samt deres ven John, fører syngende dramatisk publikum igennem denne fortælling.

Musikken lægger stemningen fra første færd, og jeg mærker tydeligt skrøbeligheden og den ulmende konflikt, der bor under det polerede ydre. Hele temaet om denne skrøbelighed er absolut gennemført i stykket, fra musikken til scenografien. Sangerne og deres karakterers liv spejles forvrænget i et stort spejl der udgør scenens bagvæg, samtidig med at den også tillader spøgelser fra erindringen at gøre deres indtog. Det er en visuelt smart ide, og den skiftende effekt og betydning som dette spejl tager gennem stykket, skaber en poetisk ramme om Til døden os. Den Fynske Operas nye lys udnyttes også til fulde, og scenen er badet i smukke og velvalgte komplimentærfarver, der giver mulighed for stærke og symbolske billeder.

Musikken er i konstant spænding; akkorderne er udvidede og får sjældent lov at opløse sig i forløsende facon. Når det så endelig sker, er det i absolut rene øjeblikke, og disse gør et stærkt indtryk – især en duet mellem Anna og John udgør et bevægende øjeblik. Når musikken er komponeret som den er, giver det ikke de store muligheder for sangerne for at udfolde sig over virtuose skalaer, og til tider virker deres melodier en smule forcerede over et manuskript, der kunne være skrevet til talespil. Musikken vejer dog op for dette, og kommunikationen mellem sang og musik er konsekvent, hvor sangernes mulighed for større udfoldelse især bruges til de mest dramatiske øjeblikke, og således får en kraftig effekt. Personligt er det den første opera jeg har set på dansk, og Til døden os er et flot eksempel på hvor godt det kan gøres. Den er moderne og modig, men ikke så aparte at den vil skræmme et publikum af mere traditionel overbevisning væk.

… du er frisk på at prøve en moderne opera med en dyb og menneskelig fortælling.

Den Fynske Opera tilbyder ungdomsbilletter u. 25 år til 100 kroner. Billetprisen kan yderligere sænkes til 80 kroner hvis man kommer i en ung gruppe af 6 eller flere.