Anmeldelse: Den uendelige historie

Spillested: Aarhus Teater, Store Scene
Spilleperiode: 15. november – 21. december (spiller klokken 17 i hverdagene)
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

★★★★★★

Den uendelige historie er årets familieforestilling på Aarhus Teater, der er skabt ud fra børnebogen af samme navn. I historien møder vi drengen Bastian, som kæmper med savnet af sin mor, mobning i skolen og sin fars formanende holdning til Bastians flugt ind i litteraturen. En dag støder han på en bog med titlen “Den uendelige historie”, som han hurtigt bliver opslugt af. I bogen møder han landet Fantásien, hvori den Barnlige Kejserinde er syg, og Intetheden er i gang med at opsluge hele hendes rige. Bastian drages mere og mere ind i historien og følger intenst drengen Atréjus’ modige kamp mod Intetheden – og før han ved af det, er han selv blevet en stor del af denne kamp i det fantastiske univers. Det er – som Aarhus Teater selv beskriver det – en fortælling om at overgive sig til kunsten og miste jordforbindelsen.

Den uendelige historie er som sagt skabt ud fra den tyske forfatter Michael Endes populære børnebog og findes også i filmversion. Jeg har dog aldrig stiftet bekendtskab med historien før nu – men frygt ej, for det gør ikke spor!
Jeg er med fra starten af, hvor de to bøller, der driller Bastian bryder den fjerde væg og taler til os: “Hvor er Bastian?”, “Hvor løb han hen?”. Der er spænding fra første færd, og de formår at få alles opmærksomhed og børnenes store reaktioner – især også når de hiver nutidige referencer ind som den meget populære Floss dans.

Den uendelige historie er den første forestilling på Aarhus Teaters Store Scene efter en gennemgribende renovering af scenen finansieret af Købmand Herman Sallings Fond. Og WOW! Der er sket så mange tekniske opgraderinger, og de får bare fuld skrue gennem hele historien. Især i sceneskiftene ser man – eller lægger netop IKKE mærke til – at der bliver skiftet rundt; rekvisitter kommer fra både gulv og loft, og der bliver gjort meget vellykket brug af de to nye drejescener, der er kommet til. Det har virkelig stor betydning for flowet i forestillingen og er en vigtig brik for, at jeg føler mig mere og mere draget ind i historien ligesom Bastian.

Det visuelle, dragende univers bliver især også vellykket, fordi der simpelthen er skabt de mest finurlige kostumer til Fantásiens farverige karaktergalleri. Lige fra en stor, oppustelig skildpadde til pjuskede skovvæsener med stilletter – og til en flyvende drage (!!) – kommer vi rundt i hele Fantásien, og det er en fryd for øjet og det barnlige sind. Astrid Lynge Ottosen har i dén grad formået at lave kostumer, der afspejler de mange fabeldyr, så vi med ét er med på, hvilke karakterer, der er de muntre og lune – og hvilke der bestemt ikke er.

Derudover har det også krævet nogle meget specifikke fysiske egenskaber fra skuespillernes side. Der er nemlig leget rigtigt meget med niveauer og højdeforskelle blandt de figurer, vi møder. For eksempel møder vi den uhyggelige edderkop, som går på stylter på BÅDE arme og ben, og den ser kæmpe og meget virkelig ud! Og i en anden del af Fantásien finder vi en sød lille lampe-karakter, som er meget lav i forhold til de andre, fordi skuespilleren har lært at køre på elektrisk board siddende på sine knæ og gemt bag kostumet.

Udover de krævende fysiske kompetencer, der er blevet opfyldt af spillerne, er de samtidig skuespilteknisk helt i top hele vejen rundt. Især Anton Hjejle spiller den charmerende, forsigtige og dog modige lille Bastian, og man kan ikke andet end at tabe sit hjerte lidt for den lille dreng, der oplever fantasiens magiske kræfter. Det er enormt flotte præstationer, der er lagt for dagen hele vejen rundt.

Jeg synes virkelig ikke, at der er en finger at sætte på Aarhus Teaters opsætning af Den uendelige historie. Den er fuld af humor, nærvær og rørende øjeblikke, præcis dét, som en familieforestilling skal indeholde. Og de formidler det fineste budskab om at turde fortabe sig i litteraturens verden og sin egen fantasi uagtet hvor tosset det må se ud fra virkelighedens perspektiv. Aarhus Teater er i sit es og viser virkelig, at de kan levere scenekunst i topklasse.

… du har lyst til at finde dit indre barn frem og miste jordforbindelsen i en ekstremt gennemarbejdet og vellykket familieforestilling.

Børn, studerende eller unge under 25, kan få billetter for den beskedne sum af 60 kroner. Så tag gerne et ungt familiemedlem, en studiekammerat eller andet med til en oplevelse, du ikke vil gå glip af! Forestillingen varer 1 time og 45 minutter inklusiv pause, så det taler bestemt også for, at man inviterer de mindre børn på en oplevelse, de sent vil glemme.