Anmeldelse: Nissebanden i Julemandens Land

Spillested: Odense Teater
Spilleperiode: 15. november – 22. december
Anmeldt af: Jonas Guldfeldt Viuff

★★★★★

Nissebanden i Julemandens Land er en nyskrevet fortælling, der baserer sig på DR’s kendte serie af julekalendere. Stykket blev opført første gang i 2012, men Flemming Jensen har givet den en gennemskrivning siden da. Stykket har alle de velkendte karakterer og elementer fra de gamle udsendelser, men der er også nye tilføjelser i form af nye sange og en frisk julehistorie, der sender nisserne på en rejse for at få glæden tilbage til Holme-Olstrup.

Vi er ikke nået langt ind i stykket, før min sidemand taber sin slikpose – og hvis man kan gøre en 8-årig så opslugt, at han glemmer, at han har slik, så gør man altså noget rigtigt. Nisserne engagerer børn og voksne fra første færd ved at dukke op af orkestergraven og spille forestillingen i gang. Så går turen til Holme-Olstrup, hvor Fornøje-Frederik har overtaget brugsen fra sin far, og har store drømme om en verdensomspændende forretning, der vil gøre det muligt at fylde hans datter Puks værelse med alle de ting, hun kunne tænke sig, så hun ikke er så ked af, at hendes mor ikke kommer hjem til jul.

Han har selvfølgelig ramt helt forbi, og Puk vil hellere end noget andet have sin mor hjem. Med nissernes hjælp må turen gå til Julemandens Land for at finde to stjernesten, der kan få alles ønsker til at gå i opfyldelse. Nissebanden i Julemandens Land har altså en masse af de velkendte elementer fra julekalenderen, og de blander sig meget organisk med de nye tilføjelser og den nye historie. Det samme kan mærkes på sangene, der alle er af sublim kvalitet, både nye som gamle. Amalie Fjeldmose forankrer historien rigtig godt i centrum som Puk, men alle karakterer har en vedkommende plads i stykket, og især Hr. Fiffig-Jørgensen vinder salen i alle de scener, han er med i.

Ved stykkets indledning frygtede jeg lidt, at vi skulle have en klassisk moraliserende kritik af julens materialisme og forbrugeri, men Nissebanden i Julemandens Land formår elegant at væve denne problematik ind i en historie, der indeholder så meget mere, samtidig med at stykket evner at spille på alle de nye og gamle strenge, samt publikums lattermuskler. Det er alt sammen pakket ind i en flot og visuelt stærk scenografi, der let fører publikums opmærksomhed igennem denne julehistorie. Nissebanden i Julemandens Land er heller ikke kun et stykke for børn; der bliver også kælet for de voksne, og du finder vittigheder og historier der også giver glæde til far og mor, bedstefar og bedstemor og barnløse anmeldere.

… du gerne vil se en god familieforestilling, der kombinerer både nyt og gammelt i en julehistorie af solid kaliber. Om du er nostalgiker, barn eller ingen af delene, så er Julemandens Land et besøg værd.

Odense Teater har en rabatordning for studerende og unge under 25 år, hvor prisen er det halve af en normal billet. Desuden er der grupperabat for grupper på mere end 10 voksne.